سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

بازسازی با دکوپاژ


بازسازی با دکوپاژ
مبلمان و لوازم منزل به مرور زمان دچار فرسودگی می شوند و به خصوص رنگ آنها دچار خدشه شده و نمای اولیه را از دست می دهد. اما به غیر از خرید لوازم و وسایل جدید راهکارهای دیگری نیز برای نونوار کردن مبلمان منزل وجود دارد که از آن جمله باید به رنگ زدن مجدد این وسایل یا استفاده از تکنیک های بازسازی دیگر اشاره کرد.
رنگ زدن دوباره وسایلی مثل یک میز یا دراور اگرچه به آن نمایی نو می بخشد اما مستلزم صرف وقت و انرژی زیاد و در ضمن مهارت در رنگ برداری و رنگ زدن مجدد آن است. از این رو چنانچه به دنبال راهکارهای ساده تری باشید می توانید از روکش کردن مبلمان و لوازم مورد نظرتان سود ببرید. یکی از روش های روکش کردن اشیای مختلف دکوپاژ است. در این تکنیک شما با تصاویر مورد علاقه خودتان سطح روی اشیا را می پوشانید. دکوپاژ راه حلی آسان و سریع است که نتیجه ای جذاب دارد. در اینجا یک دراور ۴ کشویی کوچک را مشاهده می کنید که با تصاویر مختلف به طور کامل پوشانده شده است.
این تصاویر ممکن است از میان صفحات مجلات بریده شده یا از مجموعه ای کاغذ کادویی یا حتی عکس های محبوب خودتان که فتوکپی رنگی از آنها تهیه کرده اید انتخاب شده باشند.
بدیهی است تصاویری که برای دکوپاژ روی یک وسیله خاص انتخاب می کنید بهتر است از لحاظ رنگ و موضوع با سبک دکوراسیون فضایی که در آن قرار خواهد گرفت متناسب باشد. وسایل و لوازمی که برای دکوپاژ بر روی لوازم خانه مورد نیاز هستند عبارتند از؛
کاغذ سنباده، قلم موی ۵ سانتی متری مخصوص نقاشی ساختمان، مجموعه ای از تصاویر مورد علاقه شما، خط کش فلزی، کاتر، نوار چسب کاغذی،چسب چوب، وارینش
پیش از هر کار باید سطح روی وسیله ای که قرار است با دکوپاژ روکش شود را آماده کنید. رنگ سطح روی وسایل فلزی یا چوبی ابتدا باید سنباده کشیده شود تا چنانچه بر اثر آسیب رنگ ناهموار شده باشد دوباره صاف و هموار شود.
پس از انتخاب مجموعه هماهنگی از تصاویر مورد پسندتان از آنها فتوکپی رنگی تهیه کنید. حین تهیه فتوکپی می توانید این تصاویر را به اندازه مورد نظرتان بزرگ یا کوچک کنید به نحوی که مساحت تصاویر در مجموع با اندازه سطحی که باید پوشش بدهند برابر باشد.
با استفاده از خط کش فلزی و کاتر لبه های سفید دور فتوکپی ها را بریده و جدا کنید. سپس ترتیب دلخواه برای قرار گرفتن تصاویر روی دراور را تعیین کنید. برای این منظور عکس ها را با قطعات کوچک نوارچسب کاغذی روی دراور بچسبانید و آنقدر جابه جا کنید تا به ترتیب دلخواهتان برسید. سپس مقداری چسب چوب را در ظرف کوچکی بریزید و کمی آب به آن اضافه کرده چسب را اندکی رقیق کنید.
با قلم موی ۵ سانتی متری کمی چسب را به صورت لایه ای نازک روی سطح پشت تصاویر بزنید و آنها را در جای خود بچسبانید. در این مرحله دقت کنید حباب های هوا زیر تصاویر باقی نماند یا کاغذ حین چسباندن چین نخورد. تصاویر کاغذی را در اندازه هایی در نظر بگیرید که به شما امکان بدهند در لبه ها کاغذ را به طرف داخل و زیر لبه تا بزنید.
پس از اینکه تمام سطح دراور با تصاویر کاغذی پوشانده شد برای محافظت از آن چندلایه وارینش روی سطح کار بزنید.
با استفاده از قلم مو یک لایه وارینش روی تمام سطح دکوپاژ شده بزنید. صبر کنید تا وارینش کاملاً خشک شود سپس لایه دوم وارینش را با قلم روی دراور بزنید. پس از خشک شدن لایه دوم در صورت تمایل می توانید یک یا دوبار دیگر این کار را تکرار کنید تا پوشش کاغذی کاملاً محفوظ و سالم باقی بماند.
سپیده سلیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید