چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱۷ تیر ـ ۸ جولای ـ لادن و لاله هم تاریخ شدند


۱۷ تیر ـ ۸ جولای ـ لادن و لاله هم تاریخ شدند
هشتم ژوئیه ۲۰۰۳ لادن و لاله دو خواهر دوقلوی ایرانی كه از ناحیه سر« به هم چسبیده» به دنیا آمده بودند در یك بیمارستان سنگاپور در سومین روزی كه تحت عمل جراحی قرار داشتند یكی پس از دیگری جان سپردند. نخست لادن (سمت چپ در عكس ) درگذشت و ساعتی بعد هم لاله .
جدا كردن دوقلوهای به هم چسبیده كه از سال ۱۹۵۲ آغاز شده است اگر در سنین كودكی باشند در حال حاضر امری دشوار نیست ، ولی لادن و لاله در بیست و نهمین سال عمر خود زیر عمل جراحی قرار گرفته بودند كه در این سن ترمیم سلولهای عصبی همانند سنین كودكی آسان نیست .
مغز این دو خواهر در لحظه تولد از هم جدا بود ، اما به سبب زندگی طولانی باجمجمه مشترك، به مرور زمان به هم چسبیده بود.
دشواری عمل جراحی در این بود كه سر های دوخواهر علاوه بر عصب های مشترك دارای یك ورید بزرگ مشترك بودند كه خون را از سر به قلب باز می گردانید و دو تا كردن آن از طریق پیوند زدن باعث ادامه خونریزی و مرگ لادن و لاله شد.
جراحان كشورهای مختلف از جمله آلمان چنین وضعیتی را قبلا پیش بینی كرده بودند. در جریان عمل ، یك گروه بزرگ كارشناس و جراح حضور داشتند و جراح اصلی از آغاز كار قول موفقیت آمیز بودن عمل را نداده بود . ولی دو خواهر از ادامه وضعیتی كه داشتند خسته شده بودند و ریسك را پذیرفته بودند.
این رویداد از لحظه انتقال دو خواهر از تهران به سنگاپور به دلیل بی سابقه بودن كار ، توجه رسانه ها همه كشورها را به خود جلب كرده بود و پخش آخرین جملات لادن به زبان انگلیسی بارها از شبكه های تلویزیونی تكرار شده بود و باعث توجه جهانیان به مسئله شده بود و به همین سبب گزارش در گذشت آنان به صورت یك خبر فوق العاده پخش شد و مردم را در گوشه و كنار جهان متاثر ساخت . بسیاری هم بر مرگ آنان كه موفق به داشتن استقلال از یكدیگر نشدند گریستند و این رویداد جایگاهی در تاریخ یافت.
لادن و لاله در فیروز آباد فارس به دنیا آمده بودند ، اما عمدتا در تهران زندگی كرده بودند
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید