چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱۴ تیر ـ ۵ جولای ـ فیلم مستند «فارنهایت - ناین ایلون» سینما و ژورنالیسم را به صورت رسانه واحد درآورد


۱۴ تیر ـ ۵ جولای ـ فیلم مستند «فارنهایت - ناین ایلون» سینما و ژورنالیسم را به صورت رسانه واحد درآورد
در تفسیر و اظهار نظرها در باره فیلم مستند «فارنهایت - ناین ایلون» ساخت مایكل مور كه نمایش آن از اواخر ژوئن ۲۰۰۴ آغاز شده بود سخن از یك انقلاب در صنعت فیلم سینمایی به میان آمده بود.
طبق این تفسیرها، ابتكار «مایكل مور»، سینما و ژورنالیسم را كه دو پیكر، از مجموعه رسانه های همگانی هستند به صورت یك رسانه واحد درآورده است و گفته شده است؛ كار او كه یك پدیده تازه بود اقتباس و دنبال خواهد شد و در آینده نمونه های دیگر فیلمهای سینمایی از این دست به بازار خواهد آمد كه از تلفیق گزارشهای مستند و مصاحبه با افراد حقیقی و نمایش صحنه های واقعی با هدف مشخص، و تحت عنوان یك سوژه تولید خواهند شد و این، چیزی جز ازدواج ژورنالیسم و صنعت سینما نیست و نسل نو خواهان مشاهده واقعیات است تا تخیل. این نسل بیش از نسلهای گذشته مشكلات سیاسی ـ اجتماعی را لمس می كند و در جستجوی یافتن ریشه آنها و شناخت مسئول و یا مسئلان است.
به اظهار برخی از اصحاب نظر، فیلم فارنهایت بازی های حكومت كنونی آمریكا و در نتیجه ضعف آن را منعكس ساخت. این صاحبنظران گفته اند که این فیلم حلقه های ضعیف جامعه آمریكا از جمله فقر برخی از مردم این كشور را نشان داد و ثابت كرد كه دولت به جای هزینه كردن و رفتن به عراق بهتر بود به فقر و حل مسئله درمان در داخل آمریكا توجه می كرد.
بنا به همین اظهار نظرها، این فیلم با اسناد غیر قابل انكار نشان داد كه یك دولتمرد (اشاره به جورج بوش رئیس جمهوری آمریكا) از فرصت های به دست آمده ، برای اجرای نیات قدیمی خود كه ارتباط زیاد هم با منافع آمریكاییان ندارد استفاده كرده و موضوعهای جدا از یكدیگر را به هم بافته و بهانه جنگ با عراق و تصرف آن را به دست آورده كه موفقیت آمیز نبوده است. این فیلم، به نظر مفسران وارد در امور رسانه های همگانی، روش تهیه گزارشهای مصور را هم تغییر خواهد داد و تهیه كنندگان این گزارشها را مجبور خواهد كرد كه بیش از گذشته وارد عمق مسائل شوند و از همه جنبه های قضیه تصویر بگیرند تا خریدار داشته باشند و این است درس مهمی كه فیلم فارنهایت به تصویر برداران گزارشهای روز داده و آنان را به تامل و تغییر روش كه همانا تكامل حرفه ای است وادار كرده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید