جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آغاز اسلام ایرانیان


آغاز اسلام ایرانیان
● خسرو پرویز و پیش بینی رسول اکرم!
طبق گواهی تاریخ پیامبر چند سال پس از هجرت نامه‌هایی به سران کشورهای جهان نوشتند و آنها را به دین اسلام دعوت کردند یکی از آن نامه‌ها نامه ای بود به خسرو پرویز پادشاه ایران.
خسرو پرویز تنها کسی بود که نسبت به نامه حضرت اهانت کرد و آن را درید و این نشانه فسادی بود در اخلاق دستگاه حکومتی ایران.
خسروپرویز به پادشاه یمن که دست نشاندهٔ ایران بود دستور داد تا دربارهٔ مردی که مدعی پیامبری است و به خود جرأت داده نامه‌ای به او بنویسد و نام خود را قبل از نام او بنویسید تحقیق کند. از آنجا که «یریدون لیطفؤوا نورالله بأفواهم والله متم نوره»، هنوز فرستادگان یمن در مدینه بودند که خسرو سقوط کرد و شکمش توسط پسرش دیده شد.
● ایرانیان مقیم یمن اولین مسلمانان ایرانی
پیامبر قضیه را به فرستادگان اصلاع دادند. آنها برگشتند وخبر را برای پادشاه یمن بردند.
پس از چندی صحت و قضیه معلوم شد باذان پادشاه یمن وعدهٔ زیادی از یمنیان مسلمان شدند همراه این مسلمانان عدهٔ زیادی ایرانیان مقیم یمن بودند که آنها را «ابناء» و «احرار» می‌گفتند.
در زمان حیات پیامبر در اثر تبلیغات اسلامی عده زیادی از مردم بحرین که محل سکونت ایرانیان نیز بود مسلمان شدند و حاکم آنجا نیز که ازطرف پادشاه ایران تعیین شده بود مسلمان شد. از نظر فردی اولین فرد مسلمان ایرانی سلمان فارسی است که به شرف «سلمان منّا اهل‌البیت» نایل شد و در میان شیعه و سنی مورد احترام است.
این مقدار سابقه در زمان پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم کافی بود تا ایرانیان با حقایق اسلام آشنا شوند و این وسیله‌ای شد تا خبر اسلام به ایران برسد و به خصوص که وضع دینی و حکومتی ایران طوری بود که مردم ایران تشنه یک سخن تازه بودند.
در اواخر خلافت ابوبکر و تمام دوران خلافت عمر در اثر جنگهای مسلمانان و ایرانیان تقریباً تمام ایران به دست مسلمانان افتاد و ایرانیان از نزدیک با مسلمانان آشنا شدند و اسلام را پذیرفتند.

منبع:خدمات متقابل اسلام و ایران؛ مرتضی مطهری
منبع : شبکه رشد


همچنین مشاهده کنید