پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

معنی دعوای اولیا چیست؟


معنی دعوای اولیا چیست؟
اینكه پدر و مادر ها ، گاهی اوقات با هم مخا لفت و گاهی هم بحث می كنند ، یك مساله عادی است . آنها ممكن است راجع به پول ، كار های خانه یا اینكه وقت شان را چطور با هم بگذرانند، مخالفت كنند . گاهی درباره ی مسائل مهم كه مربوط به خانواده است و البته خیلی وقت ها هم به خاطر مسائل كم اهمیت مثل اینكه شام چی باشد یا كی به خرید برود ، ممكن است مخالفتی پیش بیاید . كسانی كه مدت زیادی با هم زندگی می كنند به طور طبیعی ، گاهی با هم مخالفت یا بحث می كنند .
بعضی وقت ها آنها با هم مخالفت می كنند ولی با آرامش با هم حرف می زنند و هر دو به هم شانس شنیدن و گفتن را می دهند. گاهی هم مخالفت شان را با دعوی و داد زدن به هم نشان می دهند . بیشتر بچه ها از این دعوا ها خیلی نگران می شوند . صدا های بلند و كلمات نا مهربان اولیا باعث می شود كه آنها احساس ترس یا غمگینی پیدا كنند . حتی وقتی كه اولیا با هم قهر می كنند و اصلا حرف نمی زنند هم ، می تواند برای بچه ها آزار دهنده باشد .
گاهی بچه ها فكر می كنند كه در دعوی اولیا مقصر هستند ، مثلا وقت هایی كه به خاطر موضوعی كه به بچه ها مربوط میشود. در این موقع احساس گناه و تقصیر در بچه ها ایجاد می شود . اما این مهم است كه بچه ها بدانند كه در رفتار های اولیا شان هیچ وقت مقصر نیستند .
● معنی دعوی اولیا چیست ؟
بیشتر وقت ها، بچه ها به این فكر می كنند كه منظور پدر و مادر شان از دعوی چیست ؟ ممكن است با خودشان فكر كنند كه اولیای آنها همدیگر را دوست ندارند و حتی ممكن است كه فكر كنند كه معنی دعوی آنها این است كه می خواهند همدیگر را طلاق بدهند . اما دعوی پدر و مادر ها معمولا این معانی را ندارد . این مهم است كه بچه ها بدانند كه بزرگتر ها هم گاهی درست مثل خود بچه ها ، با هم دعوی می كنند و در موقع دعوی ممكن است كه حرف هایی زده شود كه واقعا" منظور آنها نباشد . بعضی روز ها بزرگتر ها خسته و كم حوصله می شوند و شاید از دست كسی عصبانی باشند ، این وقت ها ممكن است در خانه بحث و دلخوری و یا شاید دعوی پیش بیاید .
● احساس بچه ها در موقع دعوی پدر و مادر ها چیست؟
شنیدن صدای بلند یا كلمات نا مهربان از اولیا ، معمولا بچه ها را غمگین می كند . دیدن ناراحتی و غمگینی اولیا و اینكه نمی توانند عصبانیت خودشان را كنترل كنند ، باعث می شود بچه ها بترسند یا احساس تنهایی كنند . موقع دعوی ، بچه ها ممكن است بیشتر نگران یكی از اولیا باشند كه بیشتر غمگین شده یا حتی بیشتر سرش فریاد كشیده شده است .
یا ممكن است یكی از اولیا ،آنقدر خشمگین شده باشد كه احساس خطر پیش بیاید . گاهی هم اولیای عصبانی با فرزندشان هم ، عصبانی میشوند . بعضی اوقات ، بچه ها از دعوی بزرگتر ها دل درد می گیرند یا گریه می كنند . یا خوابشان نمی برد یا مدرسه رفتن برایشان سخت می شود . یكی از كار های مهم این است كه این احساس را با خود اولیا در میا ن بگذارند تا آنها به كمك بچه ها بیایند . شاید بزرگتر ها اصلا حواسشان نباشد كه بچه ها ترسیده اند و یا به آنها علت بحث را توضیح بدهند و احساس منفی بچه ها را بر طرف كنند .
● وقتی دعوی بزرگتر ها زیاد طول بكشد یا زیاد تكرار بشود ، چه كار باید كرد؟
هر چند كه گاهی پدر و مادر ها ممكن است با هم مخالفت كنند ولی اینكه سر هم داد وفریاد كنند یا حرف های خیلی نامهربان بگویند و خلاصه به همدیگر بی احترامی كنند ، اصلا كار درستی نیست . گاهی اوقات ، دعوی بزرگتر ها ممكن است با خشونت و هل دادن یا شكستن چیزهای مختلف یا خدای ناكرده، زدن همدیگر همراه بشود ، كه این كارها هم ،هرگز و به هیچ وجه كار های درستی نیست .
در این وقت ها ، اولیا احتیاج دارند كه كسی به آنها بیاموزد كه چطور عصبانیت شان را كنترل كنند ! شاید بچه ها با یكی از بزرگتر هایی كه به او اعتماد دارند مثل عمو ،پدر بزرگ یا معلم ، راجع به اینكه در خانه دعوی های زیاد یا خطر ناك ، اتفاق می افتد و اینكه ممكن است كسی آسیب ببیند ، صحبت كنند و از او بخواهند به خانواده ی آنها كمك كند . كسانی هم مثل دكتر ها می توانند به خانواده ها كمك كنند تا راه های بهتر زندگی كردن و مخالفت بدون خشونت و توهین را اولیا بیاموزند . هرچند كه این كار نیاز به زمان و تمرین دارد ، ولی اعضای خانواده را به زندگی آرامتری نزدیك می كند .
● اینكه اولیا گاهی با هم مخالفت كنند ، اشكالی ندارد؟
مخالفت ، به شرط آنكه آبرومندانه باشد ، به افراد كمك می كند تا احساسات خود را به هم بگویند و جلوی پر شدن و منفجر شدن را می گیرد . مهم است كه اعضای خانواده بتوانند با هم در باره ی احساس خود گفتگو نمایند ، حتی موقع مخالفت . كا ر خوبی كه مخالفت برای آدم ها می كند این است كه معمولا باعث می شو د كه یكدیگر را بهتر درك كنند و احساس نزدیكی بیشتری پیدا كنند .
اولیا هم درست مثل بچه ها مخالفت می كنند و بعد با هم آشتی میكنند و سرانجام همه دوباره احساس خوبی خواهند داشت . هیچ خانواده ای بدون اشكال نیست و بالاخره یك نقصی پیش می آید . حتی در خوشحال ترین خانه ها هم ، مساله وجود دارد و بزرگتر ها گاهی با هم بحث می كنند . معمولا ، همه اعضای خانواده كمك می كنند تا زندگی برای بقیه ، شیرین تر بشود . پس ، مخالفت ، قسمتی از یك زندگی است و با كمك محبت و فهمیدن همدیگر ، خانواده می تواند بیشتر مشكلات را بر طرف كند .

دكترهادی شاكر
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید