پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۹ تیر) (۲)


برگی از تاریخ (۹ تیر) (۲)
● انتشار "بر باد رفته " ، اثر موفق مارگارت میچل
۷۱ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۳۶ میلادی ، نخستین چاپ داستان «بر باد رفته» كه برنده دو جایزه ادبی بزرگ شد ، انتشار یافت و به توزیع داده شد.
« برباد رفته» پرخواننده ترین داستانی است كه تاكنون در آمریكا نوشته شده است. این داستان كه در زمینه جنگ داخلی خونین و ویرانگر آمریكاست به چهل زبان دیگر ترجمه و در سراسر جهان انتشار یافته و بر پایه آن یك فیلم سینمایی موفق ساخته شده است. این رمان در سال ۱۹۳۹ به كارگردانی «ویكتور فلمینگ» و با هنرنمایی «كلارك گیبل» و «ویوین لی» به تصویر كشیده شد و اتفاقاً از نقاط درخشان عالم سینما به شمار می رود.
نویسنده این اثر بانو «مارگارت میچل (پگی)» است كه كار نوشتن آن را از سال ۱۹۲۶ آغاز كرده بود. هدف نویسنده كه خود از مردم جنوب آمریكا و متولد شهر آتلانتا است كه در جریان جنگ داخلی ویران شد این بود كه چنان مصائب این برادركشی را در قالب داستان بیان دارد كه در هیچ نقطه ای تكرار نشود.
این داستان آن چنان دلچسب و نافذ بوده است كه از آن زمان تا كنون هر سال یك تا چند بار تجدید چاپ شده است. این تنها اثر مشهور مارگارت بود، زیرا نویسنده داستان ۱۶ اوت ۱۹۴۹ ، پیش از آن كه ۴۹ساله شود درگذشت. وی چند روز پیش از آن هنگام عبور از یک خیابان در شهر اتلانتا با یک تاکسی تصادف کرده و دچار خونریزی مغزی شده بود. هنگام تصادف، راننده تاکسی مست بود و به همین دلیل به ۴۰ سال زندان محکوم شد.
در مورد نامگذاری این رمان زیبا روایت جالبی وجود دارد . مارگارت میچل ابتدا بر روی عناوینی چون ؛ «فردا روز دیگری است» ، «آنها باری غم انگیز بردوش داشتند»، «سنگ میل شمار»، «نه در طالع ما» و ... نظر داشت .
اما هیچ یك راضی كننده نبود تا اینكه در اكتبر ۱۹۳۵برحسب تصادف، گمشده اش را یافت. یك روز مجموعه آثار «ارنست داوسون» شاعر انگلیسی را ورق می زد، به سطری برخورد كرد كه می گفت:
«ای روح گمشده ی من، خیلی چیزها را از یاد برده ام، خاطراتم یكسره برباد رفته است…» . با عجله تلگرافی برای ناشر فرستاد. صبح روز بعد… جوابی به این مضمون دریافت كرد: «صدبار آفرین به خاطر برباد رفته .»
● سالروز حمله ژنرال حمادی تكریتی به بغداد
۳۹ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۹۶۸میلادی ، پس از استقرار حكومت بعثی عراق توسط حسن البكر ژنرال حمادی تكریتی به منظور در هم شكستن این كودتا به بغداد حمله كرد . او بغداد را محاصره نمود اما حسن البكر با صدور اعلامیه‏ای از رادیو بغداد مردم را از محاصره شهر آگاه كرد و كودتا خنثی گردید . بدنبال این حادثه كابینه منحل شد و دولت جدید حسن البكرشامل حردان تكریتی نخست وزیر و وزیر دفاع و صدام حسین تكریتی معاون دبیركل حزب بعث عراق و دیگر وزرا تشكیل شد .
درپی به قدرت رسیدن صدام حسین حزب بعث بر ارتش و پلیس كشور نیز تسلط یافت . او بعد از سقوط محمد رضا شاه مخلوع ایران به تحریك آمریكا در اندیشه ایجاد قدرت انحصاری عراق بر منطقه برآمد و در ۲۲سپتامبر ۱۹۸۰میلادی با بمباران فرودگاههای ایران ، جنگ ۸ ساله را بر كشورمان تحمیل كرد .
● استقلال وانوتو
۲۷ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۹۸۰میلادی ، كشور وانوتو از سلطه فرانسه و انگلیس خارج و مستقل اعلام شد . این كشور از سال ۱۷۶۸میلادی ابتدا تحت نفوذ فرانسه و سپس انگلستان قرار گرفت ، و با ورود مبلغان مسیحی به این سرزمین ، مهاجرت اقوام گوناگون نیز آغاز شد .
از اوایل قرن ۲۰میلادی بدنبال بروز رویدادهای متعدد انگلستان و فرانسه موافقت كردند كه بطور مشترك بر این سرزمین حكومت كنند . این حكومت مشترك تا سال ۱۹۸۰میلادی به طول انجامید و با وقوع شورش های فراوان در این سال انگلستان و فرانسه تسلیم شدند . این جزیره با وسعت ۱۴۷۰۰كیلومتر مربع مساحت دارای حکومت جمهوری است و در مركز قاره اقیانوسیه قرار دارد .
● آغاز عملیات بزرگ کربلای یک
۲۱ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۶۵ شمسی ، عملیات کربلای یک با رمز مبارک " یا ابالفضل العباس ادرکنی " با هدف انهدام نیروهای دشمن در منطقه عملیاتی مهران آغاز شد . فرماندهی این عملیات را سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عهده داشت .
رژیم عراق پس از ناكامی در باز پس‏گیری فاو و برای جلوگیری از حملات گسترده ایران، طی یك استراتژی جدید، اقدام به انجام چند حمله كرد كه در این میان، شهر مهران را به تصرف درآوَرد و با هیاهو، آن را به رخ جهانیان كشید. رزمندگان اسلام، در برابر ادعاهای بیهوده رژیم بغداد، خود را آماده كردند تا جواب محكم و قاطعی به عراق بدهند. شش هفته پس از اشغال مهران توسط دشمن، زمینه مساعد می‏شود تا این شهر، باز پس گرفته شده و استراتژی جدید بعثیان دفع گردد. سرانجام عملیات بزرگ كربلای یك در ساعات اولیه نهم تیر ۱۳۶۵ با رمز مبارک "یا اباالفضل العباس ادركنی " در منطقه جبهه میانی در مهران و با هدف آزاد سازی این شهر و ارتفاعات مهم منطقه در مساحتی به وسعت ۳۲۰ كیلومتر مربع آغاز و تا ۱۹تیر ماه ادامه یافت.
نتایج عملیات بزرگ كربلای یک از این قرار بود :
تلفات نیروی انسانی دشمن: اسیر ۱۴۰۰نفر؛ كشته و زخمی بیش از ۹۰۰۰ نفر؛ آزاد شدن شهر مهران و ارتفاعات اطراف و خطوط مرزی آن؛ تجهیزات و امكانات: تانك و نفربر: ۱۱۰ دستگاه انهدامی و ۶۹ دستگاه اغتنامی؛ خودرو: صدها دستگاه انهدامی و ۱۰۰ دستگاه اغتنامی، سلاح نیمه سنگین: مقدار زیادی انهدامی و ۶۱ دستگاه اغتنامی، وسایل مهندسی: ۱۰دستگاه اغتنامی. عملیات موفق كربلای یك، پایانی بود بر استراتژی دفاع متحرك عراق و نیز نقطه شروع امیدوار كننده‏ای برای نیروهای خودی جهت انجام عملیات‏های محدود ایذایی. سرعت عمل، اعتقاد یگان‏ها، حفاظت عملیات، فریب دشمن، تناسب سازمان رزم با طرح مانور و انجام كارهای مهندسی لازم، از جمله عوامل بارز و مؤثر در این عملیات بود.

منابع:
۱- مهر
۲- روزنامک
۳- صداوسیما
۴- مبلغ
۵- روزنامه شرق
۶- روزنامه ایران
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید