سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

شکر و پوسیدگی های دندان


شکر و پوسیدگی های دندان
پوسیدگی های دندان هنوز ،بزرگترین تهدید برای دندان های بزرگسالان است .علت رژیمی پوسیدگی ها کاملا واضح است.همان طور که اداره آموزش سلامت "پایه علمی آموزش بهداشت دندان" ذکر می کند، مصرف و خصوصا کثرت مصرف غذا و نوشیدنی های حاوی قند را کم کنید .این مورد هم برای بزرگسالان و هم کودکان استفاده دارد .
پوسیدگی ریشه دندانها در بزرگسالان رخ می دهد.اتیولوژی پوسیدگی های ریشه مشابه پوسیدگی های هاله است ازاینرو مشاور رژیمی برای جلوگیری از پوسیدگی های ریشه اساسا مانند مشاوره رژیمی برای جلوگیری از پوسیدگی های هاله است.
بنابراین مشاوره باید در جهت کاهش هم میزان شکری که مصرف می شود و هم کثرت مصرف شکر ها باشد .
عملا میزان و کثرت مصرف خیلی با هم مطابقت دارند طوری که احتمال اینکه کاهش دریکی از این دو مورد موجب کاهش در دیگری شود زیاد است .
شیوه زندگی به میزان زیادی عادات تغذیه را تحت تاثیر قرار می دهد .افراد در سرکار نسبت به افراد در منزل فرصت کمتری برای خوردن تنقلات دارند .
نتایج بررسی های سلامت دندانی بزرگسالان،تجربه بیماری دندانی بیشتری در زنان نشان داده است تا در مردان ،ولی این امر ممکن است بازتابی از روشهای مختلف حفظ ریشه ها باشد تا عادات مختلف تغذیه .
یک مدرک حکایت گونه از بروز پوسیدگی های اساسی که در مردان بازنشسته از کار رخ می دهد وجوددارد ،بااین مضمون که پوسیدگی در اثر زیاد خوردن تنقلات که علت آن وقت بیکاری زیاد است ،ایجاد می شود .
برای اکثر افراد گرمترین اتاق خانه ،غالبا آشپزخانه است که افراد را به بیشتر خوردن وا می دارد .ملاقات های اجتماعی برای افراد مسن غالبا چایی و بیسکویت را به همراه دارد .در حالی که ملاقاتهای اجتماعی اینچنینی برای بهبود زندگی خیلی مطلوبند ،ممکن است لازم باشد تا الزامات رژیمی چنین عاداتی در نسبت کوچکی از افراد به دقت آزمایش شود .بزرگسالان بالای ۶۵-۶۰ سال ،نسبت به بزرگسالان زیر ۶۵-۶۰ سال،بیشتر انرژی خود را از قندهای خارجی غیر شیری کسب می کنند .یک تمایل قوی در مورد سطح بالاتر خرید شکر بسته بندی شده توسط خانه داران مسن تر به جوانتر وجود دارد .
هنگامی که مردم دندانهای طبیعی خود را مدت زمانی بیشتری حفظ می کنند ،ارتباط شیرین کننده های غیر قندی افزایش می یابد غذاهای اولیه جایگزین شکربرای کودک ،نوشیدنی های غیر الکلی ،قند وداروها بود.بنظر می رسد که این لیست برای بزرگسالان نیز مناسب باشد .چای، قهوه و نوشیدنی های داغ دیگر ممکن است به نسبت از نوشیدنی های غیر الکلی برای بزرگسالان محبوبتر باشد و استفاده از شیرین کننده های غیر قندی می تواند فایده قابل توجهی داشته باشد ،خصوصا به این دلیل که این افراد مسن در کل زندگی خود عادت به شیرین کردن نوشیدنی های داغ داشته اند .
منبع : طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید