چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

فرار از بوی بد دهان


فرار از بوی بد دهان
بوی بدن و بخصوص بوی بد دهان بی شك یكی از دغدغه های اغلب افراد به شمار می رود و سالانه میلیون ها تومان صرف درمان بدبویی دهان می شود. یك آمار غیررسمی حاكی از آن است كه بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا به این عارضه دچارند.
مشكل بوی بد دهان می تواند به مشكلی آزاردهنده و پردردسر تبدیل شود كه حداقل تأثیر ناگوار آن در روابط اجتماعی نمایان می شود. بوی بد دهان قابل درمان است و می توان تا حد زیادی آن را تقلیل داد. نكته مهم اطلاع داشتن از منشأ و دلایل این پدیده است. بوی بد دهان نوع شدیدی از عارضه بد تنفسی است و نباید آن را با بوی بدی كه به دلیل مصرف موادغذایی مانند سیر و پیاز ناشی می شود اشتباه گرفت.
در بیشتر موارد بوی بد دهان به علت رعایت نكردن دقیق بهداشت دهان و دندان، از زبان و لثه نشأت می گیرد. باكتری های مختلف و تجزیه شدن موادغذایی نیز در به وجود آمدن این عارضه موثر است. تجزیه مواد غذایی منجر به تولید گوگرد و در نتیجه ایجاد بوی بد می شود.
● علل بوی بد دهان
عوامل مختلفی در ایجاد بوی بد دهان مؤثر است.
۱) پوسیدگی دندان ها
اگر دندان ها مسواك نشده و لابه لای آنها با نخ دندان تمیز نشود پوسیدگی دندان اتفاق می افتد. این پوسیدگی به خصوص اگر در قسمت ریشه باشد باعث ایجاد بویی بسیار نامطبوع در دهان می شود.
۲) بیماری های لثه
غفلت از لثه ها به مرور زمان موجب تضعیف آنها خواهد شد. انباشتگی باكتری ها در قسمتی كه دندان ها به لثه متصل می شود، مشكلاتی از جمله بوی بد دهان ایجاد می كند.
۳) فراوانی باكتری های بی هوازی
باكتری های بی هوازی به صورت طبیعی در دهان رشد كرده و وظیفه تجزیه غذاهای باقی مانده را به عهده دارند. این باكتری ها در برخی شرایط می توانند تكثیر و باعث ایجاد گوگرد و در نتیجه بوی بد شوند.
برخی موادغذایی، سبك زندگی و عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان می تواند باعث گسترش این میكروب شود. محل رشد این باكتری بیشتر در پشت زبان، مجرای بینی و گلو قرار دارد. در برخی افراد این میكروب به دلیل داشتن زمینه های طبیعی، یا دلایلی كه ذكر شد بیش از حد لزوم تولید می شود.
۴) خشكی دهان
بزاق دهان نقش مهمی در ایجاد بوی بد دهان دارد. وقتی باكتری ها شروع به تكثیر در دهان می كنند بزاق باعث تقلیل و كاهش آنها می شود، از آنجا كه شب هنگام بزاق كمتری ترشح می شود، تكثیر و تولید میكروب در دهان وقتی كه غدد خواب است بیشتر می شود. علاوه بر این ،كمبود بزاق باعث محرومیت دهان از اكسیژن كافی شده و منجر به ایجاد شرایط مناسب برای تكثیر باكتری های بی هوازی می شود. به همین دلیل است كه برخی از افراد در صبح از تنفس بد بو رنج می برند.

ویدا ملاحسینی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید