پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۷ تیر ـ ۲۸ ژوئن ـ مهدی ذکایی روزنامه نگار موفق ایرانی در آمریکا


۷ تیر ـ ۲۸ ژوئن ـ مهدی ذکایی روزنامه نگار موفق ایرانی در آمریکا
مهدی ذكایی كه كار روزنامه نگاری را از ۱۵ سالگی از مجله اطلاعات كودكان (دختران و پسران) آغاز كرده است هفتم تیرماه ۱۳۳۰ (۲۸ ژوئن ۱۹۵۱) در آشتیان كه مردمی هوشمند دارد به دنیا آمد. مهدی همانند سایر مردان موفق، در كار روزنامه نگاری از این شاخه به آن شاخه نپرید و فقط در رشته مجله و نیاز جوانان ادامه داد. او پس از مجله كودكان موسسه اطلاعات، در مجله «اطلاعات جوانان» بكار پرداخت و از دهه ۱۳۴۰ تا روزی كه از موسسه اطلاعات خارج شد (سال ۱۳۵۹) در همین مجله تجربه اندوخت و در امور جوانان متخصص شد.
وی بیشتر عمر روزنامه نگاری در موسسه اطلاعات را با «ر. اعتمادی» سردبیر مجله جوانان و تنها روزنامه نگار اینوستیگیتیو تاریخ ژورنالیسم ایران همكار بود. مهدی نسبت به اعتمادی، استاد خود، همواره وفادار مانده است. در سال ۱۹۵۹ هنگامی كه اعتمادی موسسه اطلاعات را ترك كرد، مهدی ذكایی هم آنجا را رها ساخت و چندی بعد عازم آمریكا شد. اعتمادی به این دلیل موسسه اطلاعات را ترك گفت كه این موسسه مصادره شده بود و دیگر استقلال نداشت و به باور او، یك روزنامه نگار حرفه ای نباید در نشریه ای كه متعلق به دولت است كار كند و بر این عقیده خود نیز پا برجا مانده است.
ذكایی پس از ورود به آمریكا و تقویت زبان انگلیسی، اجازه نداد كه خانه نشینی اش زیاد طول بكشد و مجله جوانان را در لس آنجلس راه اندازی كرد و نخستین شماره آن را در ۱۲ ژوئن ۱۹۸۷ منتشر ساخت كه محتوایی شبیه «اطلاعات جوانان» دوران سردبیری اعتمادی داشته است كه آن مجله در تهران هر هفته نزدیك به نیم میلیون نسخه فروش داشت و ده تا پانزده درصد این تیراژ در افغانستان توزیع می شد.
انتشار «جوانان» بدون سرمایه لازم در لس آنجلس، یك شق القمر بود. تا كسی در این حرفه نباشد نمی تواند، مشكلات كار و اضطراب ناشر را در ذهن مجسم كند.
«جوانان» مهدی ذكائی كه در تابستان ۲۰۰۵ هجده ساله شده است یك مجله جامع و حرفه ای است كه انواع مطالب را در آن می توان دید. این مجله در اكناف جهان و هرجا كه یك جامعه ایرانی باشد مشاهده می شود.
ابتكار تازه مهدی ذكایی كه باب تازه ای را به روی روزنامه نگاران ایرانی گشوده است، انتشار «جوانان» در دوبی (امارات متحده) است. این كار از سال ۲۰۰۵ و با استفاده از تكنولوژی پیشرفته آغاز شده است؛ به این ترتیب كه كه صفحات مجله از طریق اینترنت به دوبی انتقال می یابد، در آنجا سردبیر محلی مجله مطالب و آگهی های منطقه را بر آن اضافه می كند، به چاپ می رساند و در سراسر منطقه خلیج فارس كه میلیونها ایرانی و فارسی زبان در آنجا زندگی می كنند به توزیع می دهد.
ذكایی در صدد ارسال مجله به افغانستان است و معتقد است كه توزیع جوانان در افغانستان به عادی شدن اوضاع این كشور كمك فراوان خواهد كرد زیرا كه دولت كمونیستی افغانستان و پس از آن طالبان مانع از ورود مجله های عمومی و حرفه ای به افغانستان شده بودند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید