پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دندان مصنوعی هم مسواک می‌خواهد


دندان مصنوعی هم مسواک می‌خواهد
<عجب بوی بدی می‌دهد این دندان مصنوعی> تا به حال دندان مصنوعی به این كثیفی ندیده بودم. وقتی این پدربزرگ‌ روی صندلی دندانپزشكی نشست، حسابی از دست دندان مصنوعی‌اش گله داشت و می‌گفت تمام دهانش را زخم كرده است و بوی بسیار بدی می‌دهد.
وقتی از او خواستم دندان مصنوعی را از دهانش خارج كند و به من بدهد، حسابی جا خوردم. در اطراف تمام دندان‌های این پروتز، غذا جمع شده بود و جرم‌های زیادی هم در اطراف دندان‌ها به چشم می‌خورد. داخل دست دندان هم پر از باقی‌مانده‌های مواد غذایی بوده كه بوی بدی ایجاد كرده بودند. رو به این پدربزرگ كردم و گفتم شما دست دندان‌تان را اصلا مسواك می‌زنید؟ در حالی كه با تعجب من را نگاه می‌كرد، گفت: <من دندان‌هایم را كشیدم و یك دست دندان گذاشتم تا از شر مسواك زدن خلاص شوم.> این دیگر از آن حرف‌ها بود چون حتی اگر دست دندان هم بگذارید، از مسواك زدن بی‌نیاز نمی‌شوید. دست دندان هم به مراقبت‌های خاص خود نیاز دارد تا سالم باقی بماند و بتوانید چند سال از آن برای جویدن غذاها استفاده كنید.
اول از همه این‌كه باید یك <مسواك نرم> برای تمیز كردن دست دندان‌تان از داروخانه تهیه كنید. كمی خمیر دندان روی مسواك بگذارید و یا حتی بدون خمیر دندان فقط با مسواك، پس از نوش جان كردن هر وعده غذایی، دست دندان‌تان را مسواك بزنید. فراموش نكنید این كار را بالای كاسه دست‌شویی انجام ندهید چون ممكن است در اثر لرزش دست‌تان، دست دندان از دست‌تان به زمین بیفتد و بشكند، همیشه یك كاسه بزرگ آب زیر دست‌تان بگذارید و روی آن دست دندان‌تان را تمیز كنید. هفته‌ای یك بار هم از وایتكس استفاده كنید. تعجب نكنید، همین <سفید كننده خانگی> را می‌گویم. در یك ظرف مقداری آب بریزید و چند قطره وایتكس به آن اضافه كنید، بگذارید دست دندان‌تان چند ساعت درون این محلول باقی بماند تا باقی‌مانده مواد غذایی از روی آن پاك شود و در حین حال ضدعفونی نیز بشود. سپس آن را از درون این محلول خارج كنید و خوب با آب بشویید تا وایتكس به طور كامل از روی آن پاك شود. در نهایت دست دندان تمیز را در دهان‌تان بگذارید. اگر سطح دست دندان كثیف و آغشته به باقی‌مانده مواد غذایی باشد، محیط مناسبی برای رشد میكروب‌ها و قارچ‌ها خواهد بود كه می‌تواند لثه‌ها و مخاط دهان شما را ملتهب، قرمز و عفونی یا حتی زخم كند. نكته آخر این‌كه پس از خوردن هر غذا، دست دندان را از دهان‌تان خارج كنید و با كمك آب و انگشتان لثه‌ها و دهان خودتان را از باقی‌مانده مواد غذایی پاك كرده و شستشو دهید.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید