شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۷ تیر ـ ۲۸ ژوئن ـ تهران؛ کانون خبر


در این روز در سال ۱۳۳۰ ، تهران كانون خبر بود؛ وزیر امور خارجه وقت آمریكا اعلام كرده بود كه ترومن رئیس جمهوری این كشور پیام ارسالی دكتر مصدق را خوانده و آمریكا در مسئله نفت مداخله نخواهد كرد. تنها انتظار دارد به همان گونه كه دكتر مصدق نوشته است، ایران برسر قول خود كه فروش نفت به مشتریان ادامه خواهد یافت استوار باشد. پاندیت نهرو نخست وزیر هند هم در این روز به دكتر مصدق پیام فرستاد كه دولت هند تنها نگران وضعیت مصرف كنندگان جهانی نفت است .
در همین روز در پی جا به جایی نیروهای انگلیسی در منطقه و نزدیك شدن یك ناو جنگی انگلیسی به آبادان، سرلشكر حسن ارفع و گروهی دیگر با دادن آگهی به روزنامه ها حمایت خود را از نخست وزیر و برنامه های او اعلام كرده بودند.
مهندس بازرگان نیز در این روز در خوزستان بر صندلی « دریك » رئیس شركت نفت انگلستان كه از او خلع ید شده بود نشست و به اداره امور مربوط به نفت پرداخت. اواخر وقت این روز دكتر مصدق در پیامی به سازمان ملل و اعضای آن اخطار كرد كه فراموش نكنند ضعف جامعه ملل باعث جنگ جهانی دوم شد و این درسی است كه باید نگذارند حقوق ملی كشور ها نقض شود.
در همین شب گزارش رسید كه دولت شوروی با توجه به استقرار نیروهای انگلیسی در عراق در نزدیكی مرز ایران و ورود یك ناو انگلیسی به شط العرب به چند واحد هوایی خود دستور جا به جایی داده است. این گزارش دولت آمریكا را نگران ساخت و همین نگرانی باعث شد كه بعدا از انگلستان بخواهد كه از فكر تعرض نظامی به ایران منصرف شود و كاری نكند كه دولت مسكو بهانه برای مداخله در خاور میانه به دست آورد. در آن زمان آمریكا درگیر جنگ كره بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید