چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

۴ تیر ـ ۲۵ ژوئن ـ ... و پس از عراق


۲۳ ژوئن ۲۰۰۵ دو مجلس كنگره آمریكا با توجه به گسترش كشتار در عراق و افزایش تلفات آمریكاییان و هزینه جنگ و از سرگیری ناآرامی های افغانستان، رامسفلد وزیر دفاع، رئیس ستاد مشترك نیروهای مسلح و ژنرال ابی زید فرمانده نیروهای آمریكا در خاور میانه را احضار كرده بودند تا از آنان سئوال كنند.
در جلسه سنا پس از این كه « چنی» معاون رئیس جمهوری و رامسفلد متهم به گفتن دروغ در قبال مسئله عراق شدند، سناتور ادوارد كندی خطاب به رامسفلد گفت: با این وضعیت بهتر است كه استعفا بدهی. چنی و رامسفلد قبلا گفته بودند كه مقاومت در عراق رو به پایان است و آخرین روزهای عمر خود را می گذراند.
در جلسه ۲۳ ژوئن، كه گزارش گسترش مقاومت و افزایش تلفات و هزینه در عراق مطرح بود، ژنرال ابی زید تایید كرد كه مقاومت با ورود افراد خارجی مخالف آمریكا به عراق افزایش یافته و پایان آن قابل پیش بینی نیست و در پی بیان این مطلب بود كه از رامسفلد خواسته شد كه كناره گیری كند.
گزارش های انتشار یافته در رسانه های آمریكا حكایت از آن دارد كه بیشتر خارجیانی كه در عراق در برابر نیروهای آمریكایی قرار دارند اتباع كشور سعودی هستند. این رسانه ها با توجه به این گزارشها هشدار داده اند كه پس از عراق، این مقاومت ها به كشور سعودی، كویت، امارات و قطر كه آمریكا در آنجا منافع سرشار و حیاتی دارد منتقل خواهد شد.
علنی شدن استقرار هواپیماهای جاسوسی آمریكا در امارات، پس از سقوط اخیر یكی از آنها از نوع یو ـ ۲، برخشم اعراب و همسایگان امارات افزوده است زیرا كه از این هواپیماها برای تجسس در كشورهای منطقه از جمله افغانستان استفاده می شود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید