پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مصرف بهینه دارو


مصرف بهینه دارو
۱)از خرد كردن یا جویدن قرصهای روكش دار خودداری كنید، اگر قرص روكش دار، ترك داشت مصرف نكنید.
۲) دارو های مایع را قبل از مصرف تكان دهید زیرا بعضی از دارو های مایع دراثر ماندن، دو لایه ویا چند لایه میشوند و دارو های موثر در بعضی لایه ها كم و در بعضی لایه ها زیاد است.
۳) در مصرف دارو های مایع به ویژه آنتی بیو تیكها و دارو های ضد صرع تا حدامكان از قاشق های مخصوص همان دارو استفاده كنید (از داروساز بخواهید كه قاشق مخصوص دارو را درا ختیار شما قرار دهد) چرا كه قاشق های معمولی آشپزخانه به اندازه كافی دقیق نیست.
۴) اگر شیشه شربت را در یخچال نگهداری كنید ممكن شكرك بزند اما در صورت گرم كردن ( نه جوشاندن ) مجدداً قابل استفاده است.
۵) داروهای نیم خورده ودارو هایی كه مقداری از آنها مصرف شده است قابل نگهداری نیستند وباید دور ریخته شوند.
۶) قبل از مصرف قطره یا اسپری بینی، به آرامی بینی خود را تخلیه نمایید.
۷) پیش ازاستفاده از قطره چشمی دستهایتان را بشویید، مژه های خود و اطراف چشم ها را تمیز كنید تا از انتقال هر گونه آلودگی به داخل چشم جلو گیری شود. پلك پایین را طوری بكشید تا تشكیل یك كیسه دهد. قطره چكان را نزدیك چشم نگه دارید اما نباید با چشم تماس پیدا كند. قطره را در داخل كیسه زیرین بریزید. (هیچگاه قطره را مستقیماً روی كره چشم نچكانید) چشم ها را ببندید و چند دقیقه درهمین حالت بمانید.
● نكته مهم :
این كه ظرفیت كیسه پلك زیرین، حد اكثر یك قطره است و با ریختن بیش از یك قطره، فقط قطره قبلی شسته می شود. بنا بر این اگر لازم است هم زمان دو یا چند دارو به شكل قطره را مصرف كنید، حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه بین ریختن دو قطره فاصله بگذارید.
۸) از مصرف طولانی مدت قطره های چشمی به ویژه آنهایی كه حاوی تركیبات كورتونی هستند (ومعمولاٌ برای رفع التهاب چشم استفاده می شوند) بدون تجویز پزشك جداً خودداری نمایید. مصرف طولانی مدت این داروها بدون كنترل پزشك ممكن است عوارض سهمناكی همچون بیماریهای كاتراكت (آب مروارید) وگلوكوم (آب سیاه) و نهایتاً كوری را در برخواهد داشت.
۹) برای ریختن قطره گوشی ،لاله گو ش را به عقب بكشید، (دركودكان به پایین وعقب ودر بزرگسالان به بالا وعقب) و بعد قطره را بچكانید. قطره نباید بسیار سرد یا بسیار گرم باشد. بهترین روش برای اینكه قطره گوشی به گرمای مناسب برسد، این است كه آنرا بین دستها به جلو عقب بگردانید هیچگاه قطره گوشی را در آب جوش قرار ندهید، زیرا نباید بسیار گرم باشد.
۱۰) بطور كلی درمصرف قطره ها یا پمادهای چشمی، گوشی و بینی از تماس نوك قطره یا پماد با مخاط خودداری كنید.
۱۱) از قطره چشمی، گوشی یا بینی كه مدتی بی استفاده مانده است مجدداً استفاده نكنید، چرا كه خود این دارو میتواند محیط مساعدی جهت تجمع عوامل میكروبی بوده ودر نتیجه ممكن است مصرف آن ضرری به مراتب بیش ازفایده اش باشد.
۱۲) بهترین روش استفاده از داروهای بشكل كرم ویا پماد این است كه ابتدا محل مورد نظر را به مدت ۵ دقیقه مرطوب نماید وسپس قبل ازخشك شدن(درطی ۲ تا ۵ دقیقه) دارو را روی ضایعه بمالید.
۱۳) تمام داروهایتان را بدور از حرارت، رطوبت و دسترس كودكان نگهدارید. نیازی نیست كه همه دارو ها در داخل یخچال نگهداری شوند. اگر داروها درجای مرطوب یا درمقابل نور آفتاب، درسرما یا گرمای زیاد نگهداری شوند تجزیه شده وفاسد می شوند. بعضی داروها وقتی كه تجزیه میشوند فقط اثرشان كمتر می شود اما برخی دیگر پس از تجزیه به تركیب كاملاً متفاوت وخطرناكی تبدیل میگردد. پس هیچگاه قفسه داروها را در حمام، ایوان خانه یا نزدیك به آنها قرار ندهید.
۱۴) وبالاخره اینكه بهنگام خرید و مصرف داروها به تاریخ انقضاءآنها توجه نمائید.
منبع : حکیم باشی


همچنین مشاهده کنید