شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

حساسیت‌زدایی


حساسیت‌زدایی
اگر مشخص گردید كه شما به یك ماده خاص، حساسیت دارید (برای مثال به پوسته‌ریزیهای گربه یا خرگوش) و نمی‌توانید از برخورد با این حیوانات پرهیز و دوری نمایید، و آسم شما نیز با درمان دارویی بخوبی كنترل نمی‌گردد، ممكن است لازم باشد كه اقدام به حساسیت‌زدایی نسبت به این مواد خاص نمایید. حساسیت‌زدایی را فقط باید در مراكز تخصصی انجام داد و هر بار نیز فقط در مورد یك ماده اقدام به حساسیت‌زدایی شود. قطعاً این كار برای بیمارانی كه به آسم مبتلا هستند باید فقط در بیمارستان انجام شود زیرا بسیار اتفاق افتاده است كه در هنگام حساسیت‌زدایی، حملات شدید آسم رخ داده است كه نیاز به اقدامات اورژانسی و بیمارستانی داشته است و در صورت عدم انجام چنین اقدامات اورژانسی، ممكن است جان بیمار تهدید شود. در مورد حساسیت‌های فصلی (تب یونجه) این خطرات كمتر می‌باشند اما در مورد آسم، مراقبتهای شدیدی باید به عمل آورد.
روش حساسیت‌زدایی به این صورت است كه تزریقات متعددی از مقادیر كمی از ماده‌ای كه به آن حساسیت دارید به شما تزریق می‌گردد (معمولاً در زیرپوست قسمتهایی بازو).
برای شروع حساسیت‌زدایی، مقادیر خیلی خیلی كمی از ماده حساسیت‌زا ابتدا تزریق می‌گردد تا فرد دچار واكنشهای آلرژیك شدید نگردد. واكنشهای موضعی كوچك (قرمز شدن در محل تزریق) معمولاً شایع نمی‌باشند اما در صورت وقوع، در همان روز از بین خواهند رفت. وقتی یك دوره حساسیت‌زدایی به پایان رسید، در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن، لازم است كه در فواصل زمانی خاصی، تزریقات یادآور دوباره انجام شود.
در بریتانیا (انگلستان) حساسیت‌زدایی برای مبتلایان به آسم به ندرت انجام میشود كه بیشتر بخاطر ترس از واكنشهای شدیدی است كه ممكن است در این افراد بروز كند ونیز بخاطر این مسئله نیز می‌باشد كه پزشكان بریتانیایی زیاد اعتقادی به این روش ندارند.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید