جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شرایط کودکان ـ بثورات (ضایعات پوستی)


بثورات به برآمدگی‌های پوستی می‌گویند که به صورت لکه‌های قرمز، تاول یا نقاط به‌وجود می‌آید. اغلب با خارش همراه است. بثورات می‌توانند یک قسمت محدود و یا گسترده از بدن را درگیر کنند.
بثورات می‌توانند در اثر اشعهٔ آفتاب، گرما، سرما، مواد شیمیائی و یا بعضی مواد، مانند شیشه ایجاد شود. بعضی غذاها می‌توانند در کسانی‌که به آنها حساسیت دارند، بثورات ایجاد کنند.
بثورات ممکن است به صورت علائم مشخصهٔ یک بیماری به‌وجود بیایند. به‌عنوان مثال علائم مشخصهٔ بسیاری از بیماری‌های عفونی نظیر سرخک، سرخجه، آبله‌مرغان و زونا به‌صورت بثورات می‌باشند. بعضی از بیماری‌ها که در اثر تماس جنسی منتقل می‌شود، مانند تب‌خال تناسلی و سیفیلیس نیز بثورات مشخص دارند.
بثورات عموماً هنگامی که علت ایجاد کنندهٔ آن از بین می‌رود. یا درمان می‌شود، ناپدید می‌گردند.
ـ علائم و نشانه‌ها:
بثورات به شکل واضح دیده می‌شوند، ولی ممکن است نتوان علت آن را به آسانی تعیین کرد. بثوراتی که در اثر بیماری ایجاد می‌شوند، ممکن است همراه با علائم دیگر نظیر تب یا تورم غدد لنفاوی باشند.
ـ مراقبت خانگی:
در مورد بثوراتی که هر چند روز یکبار ظاهر می‌شوند و سپس ناپدید می‌گردند، زیاد نگران نباشید. اگر بثورات خارش ایجاد می‌کنند، می‌توانید از یک لوسیون تسکین دهنده مانند کالامین استفاده کنید و یا این‌که اجازه دهید کودک حمام گرم بگیرد.
بثوراتی که رجعت پیدا می‌کنند، ممکن است نمایان‌گر حساسیت باشند. اگر شما نمی‌‌توانید علت ایجادکنندهٔ آلرژی را پیدا کنید، کودک را برای معاینه نزد پزشک ببرید. تنها وقتی می‌توانید از مادهٔ حساسیت‌زا در آینده اجتناب کنید که بدانید آن ماده چه چیزی است. اگر کودک علاوه بر بثورات، علائم دیگ نیز دارد، به پزشک مراجعه کنید.
ـ موارد احتیاط:
بثوراتی که بیش از چند روز طول می‌کشند و علت آنها قابل تعیین نیست، باید توسط پزشک دیده شوند. بعضی از انواع بثورات می‌توانند نمایان‌گر یک بیماری عفونی یا جنسی باشند.
ـ درمان پزشکی:
پزشک جهت تخفیف خارش یک محلول تسکین‌دهنده تجویز خواهد کرد اگر پزشک به حساسیت مشکوک بود سعی خواهد کرد که عامل آن را پیدا کند و حساسیت را با حذف عامل آن درمان کند.
ـ عناوین مرتبط:
آبله مرغان، بثورات مربوط به پوشک (قنداق)، اگزما، حساسیت‌های غذائی، بیماری &#۷۸۲;دست، پا و دهان&#۷۸۲; گرما و ضایعات پوستی مربوط به آن، تب‌خال، کهیر، زرد زخم، سرخک، کچلی، پوست، سرخجه.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید