جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شرایط کودکان ـ پورپورای هنوخ‌شوئن‌لاین


هنوخ‌شوئن‌لاین عارضه‌ای است که پوست، کلیه‌ها، جهاز هاضمه و مفاصل را درگیر می‌کند. این بیماری با بثوراتی مشخص می‌شود که در اثر خونریزی از عروق خونی کوچک، درست زیر سطح پوست پیدا می‌شوند.
علت پورپورای هنوخ‌شوئن‌لاین شناخته نیست. ولی بعضی از صاحب‌نظران بر این باورند که این بیماری در واقع یک واکنش حساسیتی است و اغلب در کودکانی که در حال بهبودی از یک عفونت ویروسی هستند، به‌وجود می‌آید. معمولاً حدود شش هفته طول می‌کشد. در تعداد کمی از کودکان، چندین بار، ظرف چند ماه یا حتی چند سال بعد ظاهر می‌شود. در موارد نادر، با عوارضی همراه است؛ ولی معمولاً علائم بدون عوارض بعدی از بین می‌روند.
ـ علائم و نشانه‌ها:
اگر شما ته یک لیوان شفاف را روی بثورات فشار دهید و بثورات همچنان، قابل مشاهده باشند، بثورات از نوع پورپورا است. دیگر انواع بثورات، روی سطح پوست واقع‌ هستند و در اثر فشار دادن لیوان محو می‌شوند. پورپوراها معمولاً به صورت نقاط ریز بنفش یا کبودی‌های بنفش ظاهر می‌شوند.
علائم دیگر این ناراحتی، شامل درد شکمی، خون در ادرار و درد و بادکردگی در مفاصل می‌‌باشد.
با این ترکیب بی‌نظیر علائم، پورپورای هنوخ‌شوئن‌لاین به‌راحتی تشخیص داده می‌شود. پزشک دستور آزمایش ادرار و مدفوع کودک را خواهد داد؛ تا تشخیص ثابت شده و درگیری یا عدم درگیری جهاز هاضمه بررسی شود.
ـ مراقبت خانگی:
کودکی که دچار این اختلال است، باید تحت نظر پزشک قرار گیرد. اگر در مفاصل یا شکم درد وجود دارد، از پزشک بپرسید که چطور می‌توان آنها را تخفیف داد.
ـ موارد احتیاط:
۱. اگر در کودک لکه‌هائی دیدید که شبیه کبودی‌های بزرگ یا نقاط بنفش ریز می‌باشند، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. پورپورا همیشه پورپورای هنوخ‌شوئن‌لاین نیست و می‌تواند نشانهٔ بیماری‌های خونی وخیم باشد.
۲. پورپورای هنوخ‌شوئن‌لاین می‌تواند منجر به آسیب روده‌ای شود. مراقب کودکی که این اختلال را دارد باشید، تا درد شکمی شدید یا مقادیر زیاد خون در مدفوع نداشته باشد. این علائم نشان دهنده این است که دیوارهٔ روده سوراخ شده و یا این‌که در هم فرو رفته است. این علائم را سریعاً به پزشک گزارش کنید.
۳. امکان دارد کودکی که از پورپورای هنوخ‌شوئن‌لاین بهبودی حاصل کرده است. بعداً دچار مشکلات اساسی شود. برای تعیین درگیری کلیه قبل از این‌که منجر به آسیب کلیوی و نارسائی احتمالی کلیوی شود تا شش ماه بعد از بهبودی، کودک باید معاینه کامل و آزمایش‌های ادراری ـ کلیوی انجام دهد.
ـ درمان پزشکی:
درمان به‌خصوصی ندارد. معمولاً برای تعیین این‌که بثورات در اثر اختلالات خونی وخیم ایجاد شده‌‌اند یا نه، تست‌های خونی ‌انجام می‌گیرند. پزشک برای تشخیص زود هنگام مشکلات احتمالی، چندین بار مدفوع وادار را در جستجوی خون آزمایش خواهد کرد. همچنین کودک از نظر گلو درد استرپتوکوکی تست خواهد شد زیرا عفونت‌های استرپتوکوکی می‌توانند به پورپورای هنوخ‌شوئن‌لاین مربوط باشند. اگر عفونت استرپتوکوکی پیدا شد احتمالاً آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد شد.
گاهی جهت پرستاری و تحت نظر داشتن کودک، لازم می‌شود که کودک بستری شود.
ـ عناوین مرتبط:
آرتریت، نفریت، بثورات، دل درد حاد، عفونت‌های استرپتوکوکی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید