پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱ تیر ـ ۲۲ ژوئن ـ عزل ابوالحسن بنی صدر از ریاست جمهوری


بیست و دوم ژوئن ۱۹۸۱ (یكم تیرماه ۱۳۶۰) آیت الله خمینی پس از دریافت نامه اكبر هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی ابوالحس بنی صدر را از ریاست جمهوری ایران بر كنار كرد. دكتر بنی صدر قبلا خود را پنهان كرده بود كه بعدا گزارش شد با كمك مجاهدین خلق از ایران خارج شده و به دولت فرانسه پناه برده است. هاشمی رفسنجانی در نامه خود نوشته بود كه مجلس بریاست او در جلسه ۳۱ خرداد (۲۱ ژوئن) با ۱۷۷ رای موافق از میان ۱۹۰ نفر نماینده حاضر، طرح بی كفایتی بنی صدر را تصویب كرد.
در پی عزل بنی صدر از قائمقامی فرماندهی كل قوا، ۱۶ ژوئن ۱۹۸۱ دو فوریت طرح «بررسی كفایت رئیس جمهور» در مجلس به تصویب رسیده بود و از روز بعد بررسی طرح و بحث از انتخاب زودرس رئیس جمهور و تشكیل شورای موقت ریاست جمهوری آغاز شده بود. در این فاصله روزنامه بنی صدر (انقلاب اسلامی) توقیف و برخی از كاركنان دفتر ریاست جمهوری بازداشت شده بودند و دفاتر بنی صدر در شهرها كه مامور جمع آوری شكایات مردم و رسانیدن به او بودند بسته شده بودند.
روزنامه كیهان به مدیریت محمد خاتمی در شماره اول تیر ماه ۱۳۶۰ خود این تیتر ها را درباره بركناری بنی صدر در صفحه اول خود زده بود: ۱۷۷ نماینده مجلس با شعار «مرگ برآمریكا» عدم كفایت سیاسی بنی صدر را تصویب كردند. بنی صدر در پی عزل از ریاست جمهوری تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است و کسی حق ندارد او را پنهان کند و پناه دهد( اتهامات وارده به بنی صدر عبارت بودند از تحریک گروهها و مردم برضد نظام اسلامی و تشویق زندانیان به اعتصاب غذا و ...). حل مسئله بنی صدر بزرگترین پیروزی داخلی انقلاب بود. شاپور بختیار در فرانسه گفته است كه بنی صدر ادامه دهنده راه مصدق و رضا پهلوی مظهر قانون اساسی ایران است.
همزمان با بحث مجلس درباره عدم كفایت سیاسی بنی صدر، ۱۵ زن و مرد كه روز پیش از آن (۲۰ ژوئن) در جریان تظاهرات و زد و خوردهای خیابانی دستگیر شده بودند مفسد فی الارض و محارب با خدا شناخته شده و اعدام شدند. برخی از آنان حاضر به معرفی و بیان هویت خود نشده بودند. اعدام شدگان مجاهد، پیكاری و چریك فدایی خلق اعلام شده بودند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید