پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

شاگال


شاگال
مارک شاگال (نقاش و طراح روسی، ۱۸۸۷ ـ ۱۹۸۵). یکی از برجسته‌ترین هنرمندان مستقل سدهٔ بیستم که سبکی شخصی و شاعرانه داشت.
او در یک خانوادهٔ یهودی به‌دنیا آمد. در پترزبورگ (۱۹۰۷) زیر نظر باکست هنرآموزی کرد. سپس به پاریس رفت (۱۹۱۰). در آن‌جا با محفل شاعران و نقاشان پیشتاز آشنا شد؛ و تحت‌تأثیر جنبش کوبیسم قرار گرفت. به روسیه بازگشت (۱۹۱۴)، و در نمایشگاه‌های گروه هوادار لاریُنُف شرکت کرد. پس از انقلاب اکتبر، مدیریت مدرسهٔ هنری ویتِبْسْک ـ زادگاهش ـ را برعهده گرفت (۱۹۱۸)، ولی به زودی این سمت را از دست داد و به مسکو رفت (۱۹۱۹). در آن‌جا، به‌عنوان طراح در یک تماشاخانهٔ وابسته به یهودیان مشغول به‌کار شد، و نیز چند نقاشی دیواری برای این تماشاخانه کشید.
پس از مراجعه به پاریس (۱۹۲۳)، بر فعالیت خود در مقام تصویرگر کتاب افزود. مقارن با درگیری فرانسه در جنگ، به آمریکا رفت (۱۹۴۱)، و در آن‌جا علاوه بر نقاشی، به صحنه‌آرائی برای نمایش باله پرداخت. در پایان جنگ، به فرانسه بازگشت (۱۹۴۷). در سال‌های بعد چند طرح در زمینه‌های دیوارنگاری و شیشه‌نگاری به‌اجراء درآورد.
شاگال، اساساً، نقاش موضوع‌های خیالی و شاعرانه بود. سرچشمهٔ خیال‌پردازی او به افسانه‌های روسی، خاطره‌های دوران کودکی، و میراث سنت‌های یهودی باز می‌گشت. گرچه در برخی آثارش گرایشی به کوبیسم و اکسپرسیونیسم نشان داد، به هیچ‌یک از جنبش‌های مهم نقاشی مدرن کاملاً وابسته نشد. وجه مشترک او با سورئالیست‌ها نیز تنها در رویاگونه بودن آثارش بود. با این‌حال، او توانست به شیوهٔ خاص خود از زبان بصری نوین برای بیان دنیای رؤیائی خویش ـ که ریشه در واقعیت زندگی داشت ـ بهره گیرد. از جمله آثارش: چهره خود نقاش با هفت انگشت (۱۹۱۲)؛ روز تولد (۱۹۱۵ـ۱۹۲۳)؛ تصلیب (۱۹۴۳)؛ مجموعهٔ تصاویر برای قصه‌ها چلافونتن‌جاست.
منبع : جنبش هنر مدرن


همچنین مشاهده کنید