جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۴ خرداد ـ ۱۴ ژوئن ـ دو پژوهشگر پزشکی : آلزایمر و لاندستاینر


پروفسور الویس آلزایمر Alois Alzheimer و پروفسور كارل لاندستاینر ــ دوپژوهشگر پزشكی معروف ــ ۱۴ ژوئن به فاصله ۴ سال از یكدیگر در دوكشور ژرمن ــ آلمان و اتریش ــ به دنیا آمدند.
دكتر آلزایمر كه در ۱۸۶۴ در آلمان به دنیا آمد یك روانپزشك و آسیب شناس بود كه ضمن بررسی روی بیماری های مغز و سلسله اعصاب به ویژه انواع بیماری های مربوط به نقصان حافظه متوجه شد كه شدیدترین نوع این بیماری بر اثر از میان رفتن سلولهای مغز در بخشی كه مربوط به حافظه است روی می دهد كه یك بیماری مزمن در حال پیشرفت است و از آنجا كه سلولهای مرده مغز نمی توانند جانشین به دست آورند تنها راه این است كه مرگ آنها را كند كرد و به تاخیر انداخت. از آن زمان این بیماری (نسیان ـ فراموشی) به نام او به «آلزایمر» معروف شده است.
دكتر كارل لاندستاینر در ۱۸۶۸ در اطریش به دنیا آمد و پدرش روزنامه نگار بود. او در دانشگاه وین پزشكی خواند و استاد «ایمیونولوژی» شد. اولین تالیفش درباره خون بود كه ثابت كرد مواد موجود در خون به تغدیه فرد مربوط است و اگر خون جاندار دیگر و حتی خون انسانی كه از گروه دیگر باشد (جز گروه «O») به یك فرد تزریق شود دچار شوك و بعدا یرقان و ... خواهد شد و تنها خون همگروه (و گروه O) قابل انتقال است.
وی در زمینه آنتی ژنها و انتی بادی ها و طبیعت آنها و مكانیسم دفاع طبیعی بدن و راههای تقویت آن تحقیقات متعدد بعمل آورد و به خاطر این تلاش خود برنده جایزه نوبل در پزشكی شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید