چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۲۴ خرداد ـ ۱۴ ژوئن ـ نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری در ایران


۲۴ خرداد ـ ۱۴ ژوئن ـ نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری در ایران
نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری در ایران ۱۴ ژوئن ۱۹۵۶ (خرداد ۱۳۳۵ هجری خورشیدی) با استفاده از استادان داخلی و خارجی در ساختمان مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات (تهران - ابتدای خیابان خیام) آغاز به كار كرد. دانشجویان این دوره توسط دانشگاه تهران، از میان صدها متقاضی از طریق امتحان كتبی معلومات و هوش و نیز مصاحبه و داشتن قیافه و برخورد اجتماعی متناسب انتخاب شده بودند که پس از شروع به كار باعث ایجاد تحول در ژورنالیسم ایران شدند.
روش کار این دوره آموزشی بسیار مدرن بود؛ به این ترتیب که دانشجویان در ساعات صبح در تحریریه روزنامه خبرنگاری می کردند و عصرها در کلاس به درس مدرسان گوش فرا می دادند. می توان گفت که لکچر همراه با پرکتیکوم در یک دوره آموزشی روزنامه نگاری از همین کلاس آغاز شد. روزنامه نگاری یک دیسیپلین صد در صد آکادمیک نیست، و برای تولید یک روزنامه نگار موفق استعداد، معلومات عمومی، تجربه بسیار، هوش سرشار و بنیه و علاقه مندی فراوان پیش شرط لازم ورود به دنیای روزنامه نگاری است.
غلامحسین صالحیار كه از او به عنوان روزنامه نگار اول ایران نام برده می شود، ر. اعتمادی، نوشیروان كیهانی زاده (مولف این سایت)، یوسف خوشرو، هوشنگ پورشریعتی، همایون فروزان، محسن میرزایی، دكتر مستوفی، منوچهر صمصامی و محمدعلی مقدس زاده از جمله فارغ التحصیلان این دوره بودند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید