جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

قرص های کلسیم به تنهایی مانع از پوکی استخوان نمی شود


قرص های کلسیم به تنهایی مانع از پوکی استخوان نمی شود
تحقیقات گسترده چندین ساله نشان می دهد صرفا مصرف قرص های کلسیم مانع از پوکی اسخوان در زنان بالای ۵۰ سال نمی شود. زنانی که به امید جلوگیری از پوکی استخوان در سن بالای ۵۰ سال به طور مرتب از مکمل های کلسیم استفاده می کنند ، نسبت به دیگران به میزان بسیار جزئی از ابتلا به پوکی استخوان در امان هستند.زنانی که از مکمل های کلسیم استفاده می کنند از هر ۱۰ هزار مورد ، ۱۰ مورد دچار شکستگی استخوان لگن می شوند اما آنهایی که از چنین قرصهایی استفاده نمی کنند از هر ۱۰ هزار مورد ۱۴ مورد به این مشکل مبتلا می شوند.
در تحقیقات گسترده و چندین ساله ای که نتایج آن اخیرا منتشر شده ، مشخص گردیده است: میزان شکستگی های لگن در زنان بالای ۶۰ سال که از مکمل های کلسیم استفاده می کنند ۱۹ درصد و در بقیه ۲۴ درصد است.
آنچه قابل توجه است ، تاثیر روانی این مکمل ها و تلقینی است که در افراد به واسطه مصرف آنها ایجاد می شود که وضعیت استخوانی بهتری دارند اما در واقع آمار این بهبودی را نشان نمی دهد.
محققان توصیه می کنند: خانم ها به منظور جلوگیری از پوکی استخوان در سن بالای ۵۰ سال صرفا به امید قرص های کلسیم نباشند. زیرا مصرف زیاد اینگونه قرص ها نیز موجب بروز عوارضی نظیر ایجاد سنگهای کلیه می شود.
در مصرف نوع کلسیم نیز باید دقت نظر داشت. زیرا سیترات کلسیم به مراتب بیشتر و بهتر از کربنات کلسیم جذب می شود ، به ویژه اگر به همراه ویتامین D مصرف شود.
ضمن اینکه ، آنچه بیش از هر چیز برای جلوگیری از پوکی استخوان موثر تشخیص داده شده ، ورزش و تحرک در دوران جوانی و مصرف لبنیات به همراه سبزیجاتی است که برگ سبز دارند. سیب و ماست در این میان از اهمیت قابل توجهی برخوردارند.
منبع : ایران مانیا


همچنین مشاهده کنید