شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۲ خرداد ـ ۱۲ ژوئن ـ انتشار مجله جوانان در لس آنجلس


دوازدهم ژوئن سالگشت انتشار مجله جوانان در لس آنجلس (آمریكا) است.
مهدی ذكایی روزنامه نگار ایرانی كه تا سال ۱۳۵۹ (۱۹۸۰ میلادی) نزدیك به دو دهه در تهران در موسسه اطلاعات معاون «ر. اعتمادی» سردبیر مجله جوانان بود و در این سال این موسسه را ترك كرد و چندی بعد عازم آمریكا شد مجله جوانان را در لس آنجلس راه اندازی كرد و نخستین شماره آن را در ۱۲ ژوئن ۱۹۸۷ منتشر ساخت كه محتوایی شبیه «اطلاعات جوانان» دوران سردبیری اعتمادی داشته است. مجله جوانان موسسه اطلاعات در زمان فعالیت مهدی ذكائی (و سردبیری اعتمادی) هر هفته نزدیك به نیم میلیون نسخه فروش داشت و ده تا پانزده درصد این تیراژ در افغانستان توزیع می شد.
مهدی ذكایی با راه اندازی مجله جوانان در لس آنجلس نگذاشت تجربه ای را كه در طول كار در چنین مجله هایی به دست آورده بود راكد بماند و هدر رود.
انتشار «جوانان» بدون سرمایه لازم در لس آنجلس، یك شق القمر بود. تا كسی در این حرفه نباشد نمی تواند، مشكلات كار و اضطراب ناشر را در ذهن مجسم كند.
«جوانان» مهدی ذكائی كه در تابستان ۲۰۰۵ هجده ساله شده است یك مجله جامع و حرفه ای است كه انواع مطالب را در آن می توان دید. این مجله در اكناف جهان و هرجا كه یك جامعه ایرانی باشد مشاهده می شود.
ابتكار تازه مهدی ذكایی كه باب تازه ای را به روی روزنامه نگاران ایرانی گشوده است، انتشار «جوانان» در دوبی (امارات متحده) است. این كار از سال ۲۰۰۵ و با استفاده از تكنولوژی پیشرفته آغاز شده است؛ به این ترتیب كه كه صفحات مجله از طریق اینترنت به دوبی انتقال می یابد، در آنجا سردبیر محلی مجله مطالب و آگهی های منطقه را بر آن اضافه می كند، به چاپ می رساند و در سراسر منطقه خلیج فارس كه میلیونها ایرانی و فارسی زبان در آنجا زندگی می كنند به توزیع می دهد.
ذكایی در صدد ارسال مجله به افغانستان است و معتقد است كه توزیع جوانان در افغانستان به عادی شدن اوضاع این كشور كمك فراوان خواهد كرد زیرا كه دولت كمونیستی افغانستان و پس از آن طالبان مانع از ورود مجله های عمومی و حرفه ای به افغانستان شده بودند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید