جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

خروسک


خروسک
‌● علایم:
تنفس دشوار، بطوریكه قسمتهای تحتانی قفسه صدری با هر دم به سمت داخل كشیده می شوند. خس خس كردن، تیره یا كبودشدن رنگ صورت از دیگر علائم آن است.
خروسك به صدایی می گویند كه بهنگام عبور هوا از نای تنگ شده و تارهای صوتی ملتهب بوجود می آید. معمولا تنها اطفال كوچك به این ناراحتی دچار می شوند؛ زیرا برونشهای آنها باریك بوده و هنگام التهاب بر اثر مخاط مسدود می شوند و شایعترین علت ایجاد التهاب نیز در برونشها، یا ویروسها هستند، مانند: سرماخوردگی و یا بعلت عفونتهایی نظیر برونشیت.
در موارد نادر بعلت ورود جسم خارجی در راههای هوایی بوجود می آید. این بیماری در كودكان بزرگتر خطر زیادی در بر ندارد و به آن ورم تارهای صوتی (لارنژیت) گفته می شود.درصورتی كه خروسك كودك شما شدید باشد، مشكلات تنفسی بوجود خواهد آورد و باید بصورت اورژانس درمان شود.
● چه باید كرد؟
خونسرد باشید و كودك خود را نیز آرام كنید تا بر اثر ترس و دلهره وضعیت تنفسی وی بدتر نشود.
▪ هوای مرطوب می تواند اثری تسكین دهنده بر كانالهای تنفسی كودك داشته باشد. اگر هوای بیرون خنك و مرطوب است كودك را كنار پنجره ببرید و او را تشویق كنید تا نفس عمیق بكشد یا او را به حمام برده و با بازكردن شیرآب داغ، فضایی بخار آلود ایجاد كنید.
▪ هنگان خواب یا استراحت زیر سر كودك بالش یا تكیه گاهی بگذارید یا او را به حالت نشسته در آغوش خود بگیرید، زیرا در این وضعیت نفس كشیدن راحت تر صورت می گیرد.
▪ اگر پوست كودك كبود یا تیره شده و برای تنفس تقلا می كند كه باید بصورت اورژانس به دكتر مراجعه كنید و در صورتی كه كودكتان دچار حمله خروسك شده است، فورا نزد پزشك بروید.
▪ در صورتی كه علائم جدی باشند، دكتر كودك را زیر اكسیژن قرار می دهد.
▪ هنگام حمله اگر جسم خارجی در مجاری هوای كودك وجود داشته باشد باید سریعا آن را خارج سازید.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید