پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

منوی غذای دیابتی‌ها


منوی غذای دیابتی‌ها
هدف از ارائه رژیم غذایی بیماران دیابتی، استفاده متعادل از مواد غذایی و دستیابی به اهداف زیر است:
۱) ثابت نگه داشتن میزان قند و چربی خون در محدوده طبیعی،
۲) حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی با توجه به سن و جنس و رساندن مواد مغذی (ویتامین ـ‌ پروتئین و فیبر) به بدن
● توصیه‌های غذایی
۱) شما هم اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، این توصیه‌ها را جدی بگیرید.
۲) سعی كنید برنامه‌ غذایی خود را طوری تنظیم كنید كه در ساعات معینی غذا بخورید و تعداد وعده‌های غذایی‌تان چهار تا شش وعده در روز باشد.
۳) مصرف كربوهیدرات‌های ساده مثل قند، شكر، شیرینی‌ها، مربا و عسل را محدود كنید چون قند آن‌ها نسبت به كربوهیدرات‌های مركب مانند نان، غلات و ماكارونی سریع‌تر وارد خون و موجب افزایش سریع قند خون می‌شود.
۴) از مصرف زیاد چربی خودداری كنید به‌ویژه چربی‌های اشباع شده (روغن جامد و كره) چون باعث افزایش سطح كلسترول خون می‌شود و پیامد آن، بیماری قلبی است. از آن‌جایی كه بدن به مقدار كمی چربی در برنامه غذایی نیاز دارد، می‌توانید از روغن‌های مایع مثل روغن زیتون، كانولا، ‌ذرت و آفتابگردان استفاده كنید.
از فیبر در تمام وعده‌های غذایی استفاده كنید، چون ضمن ایجاد سیری در فرد، سرعت جذب قند از غذا را كندتر و در نتیجه به ثابت نگه‌داشتن میزان گلوكز در خون كمك می‌كند. منابع غذایی فیبر عبارتند از:
▪ انواع میوه و سبزی،
▪ حبوبات
▪ غلات سبوس‌دار.
۵) آب‌میوه بخورید، مخصوصاً صبح‌ها قبل از صبحانه.
۶) از شیر و فرآورده‌های لبنیاتی كم‌چرب استفاده كنید.
۷) مصرف گوشت ماهی و گوشت‌های كم چرب برای شما خوب است، ولی از مصرف گوشت‌های پرچرب و روغن ماهی خودداری كنید.
۹) روزانه هشت لیوان آب بنوشید.
۱۰) حتماً قبل از صرف غذا از سالاد یا مواد غذایی كم‌كالری مثل كاهو، كرفس و سوپ‌های ساده بخورید.
● قندهای مصنوعی
بد نیست راجع به قندهای مصنوعی هم صحبت كنیم. این قندها فاقد كالری هستند و قند خون را افزایش نمی‌دهند. چون هیچ كربوهیدراتی ندارند و فقط شیرین‌كننده مصنوعی هستند. مثل ساخارین، آسپارتام. توصیه شده است كه این شیرین‌كننده‌ها در زنان باردار و شیرده مصرف نشوند.
نوع دیگری از این قندها سوربیتول و مانیتول است كه معمولاً دیرتر از قند جذب می‌شوند. البته مصرف زیاد آن‌ها در طول روز منجر به ایجاد ناراحتی‌های گوارشی و در نهایت اسهال می‌شود.
به خاطر داشته باشید برای مصرف داروی قند خود حتماً تحت نظر پزشك باشید. چون بعضی از این داروهای خوراكی كاهش‌دهنده قند خون باعث كاهش ویتامین B۱۲ در بدن شده و در نهایت منجر به تخریب بافت عصبی می‌شود.

الهام بامدادیادن
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید