جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ خرداد ـ ۸ ژوئن ـ وقتی که یک مورخ رئیس جمهور شود ...


«كارلوس مسا» تاریخدان بولیویایی كه در اكتبر ۲۰۰۳ به ریاست جمهوری این كشور ۹ میلیونی صاحب نفت و گاز انتخاب شده بود كه نام «سیمون بولیوار» بزرگ بر آن نهاده شده است ششم ژوئن ۲۰۰۵ كناره گیری كرد. تشدید تظاهرات چهار هفته ای طبقه تنگدست و بومیان (سرخپوستان) باعث كناره گیری «مسا» شد. وی كناره گیری را بر صدور دستور تیراندازی به تظاهركنندگان ترجیح داده بود. تظاهر كنندگان خواهان ملی شدن نفت و گاز و كارخانه های برق و ... و مخالف گلوبالیزیشن اقتصاد بوده اند.
اصحاب نظر كناره گیری «مسا» را ترس او از «قضاوت تاریخ» می دانند و به همین دلیل او نمی خواست اجازه دهد به روی مردم، حتی مردمی كه كاخ او را محاصره كرده بودند تیراندازی شود. او یك مورخ است و به قضاوت تاریخ واقف و از آن می ترسد. در طول چهار هفته تظاهرات، مسا درخواستهای مكرر رئیس پلیس را كه اجازه دهد در صورت ضرورت، ماموران اسلحه بكار برند بی پاسخ گذارده بود و تنها با بكار بردن گاز اشك آور و دستگیری تظاهركنندگانی مرتكب تخریب شوند موافقت كرده بود
رئیس جمهور پیش از او دستور داده بود كه به سوی اعتراض كنندگان سال ۲۰۰۳ كه همین تقاضاها را داشتند تیراندازی كنند كه ضمن آن ۵۶ تن كشته شده بودند.
بولیوی از لحاظ ذخایر نفت و گاز، در آمریكا لاتین پس از ونزوئلا در ردیف دوم قرار دارد ولی ثروت این كشور در دست چند خانواده و شماری معدود است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید