جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۸ خرداد ـ ۸ ژوئن ـ ملی شدن بانکها در ایران و دنباله قضایاء!


شورای انقلاب ضمن مصوبه ای، از ۱۸ خرداد ۱۳۵۸ بانكهای غیر دولتی ایران را ملی اعلام كرد. این تصمیم ۲۴ بانك غیردولتی و بانك مختلط (كه بامشاركت بانكهای خارجی تاسیس شده بودند ) را شامل شد. به علاوه، اعلام شد كه این بانكها با هم ادغام و بانكهای بزرگتری را به وجود خواهند آورد. در همان سال قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز ضمن اصل ۴۴ خود تاسیس بانك و بیمه غیر دولتی را ممنوع ساخته است این همان اصل مهمی است كه به موجب آن در ایران همه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی ، معادن بزرگ ، بانكداری، بیمه، تامین نیرو، سدها و شبكه های آب رسانی، رادیو ـ تلویزیون ، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی ، كشتیرانی، راه و راه آهن و ... مالكیت عمومی دارد و دراختیار دولت استو رئیس جمهور به رعایت این اصول سوگند یاد می كند و شورای نگهبان مكلف است مصوباتی را كه مغایر قانون اساسی است رد كند. در تفسیر مصوبه ۱۸ خرداد ۱۳۵۸ شورای انقلاب و بعدا اصل ۴۴ قانون اساسی بود كه اندیشمندان جهان نوشتند ایران نخستین گام به سوی سوسیالیسم را برداشته است ـ سوسیالیسمی ملایم و اسلامی.
در اجرای مصوبه ملی شدن بانكها، موسسات مالی غیر دولتی برای دو روز تعطیل شدند. چندی بعد هم بهره كاری به دلیل منع «رباء» در اسلام ممنوع شد و حسابهای پس انداز به صورت قرض الحسنه (بدون بهره) درآمد.
مرور زمان نشان داد كه از این اقدام عملا عدول شده است. باوجود اصل ۴۴، به درستی دانسته نیست که با چه تفسیرهایی شرکتهای هواپیمایی ماهان و ... و بانک غیردولتی به وجود آمده اند و در نظر است در خط راه آهن کرمان، ترن غیردولتی بکار اندازند و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید