جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نسخه‌های مادربزرگ


نسخه‌های مادربزرگ
همه ما به ارزش تجربه آگاهیم. مادربزرگ‌ها منابع خوبی برای تجربه‌های گوناگون زندگی محسوب می‌شوند. تجارب آنها در درمان موقتی و یا حتی قطعی برخی از بیماری‌های ساده بسیار موثر و مفید است. در همین راستا به پاره‌ای از آنها در ذیل می‌پردازیم كه به‌طور قطع برای شما نیز مثمرثمر خواهند بود:
چند روش خانگی برای تسكین دندان درد:
درد دندان یكی از بدترین دردها است. هنگامی كه دندانی دچار درد می‌شود كلیه اعضای سر و صورت نیز درگیر آن شده و گاهی به جهت وسعت درد تردید وجود مشكل دیگری در بقیه عضوهای صورت و حتی سر و گردن پیش می‌آید ولی مادربزرگ‌ها برای علاج موقتی آن تا مراجعه به پزشك توصیه‌هایی دارند.
۱- شما می‌توانید چند عدد تخم میخك را بر روی دندان دردناك قرار داده و با دندان مقابلش فشار دهید تا خرد شود. میخك خرد شده را به همان حالت پرس شده مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه در دهان نگه داشته و پس از طی این مدت آن را خالی كنید. این كار را چندین بار در روز می‌توانید تكرار كنید.
توجه: در صورتی كه هنگام نگه داشتن تخم له شده میخك در دهانتان كمی بی‌حسی در آن ناحیه احساس كردید اصلاً نگران نباشید این علامت از خواص این گیاه مسكن بوده و گذرا است.
۲- برخی از مادربزرگ‌ها معتقد هستند هنگامی كه دندانتان درد می‌كند تكه یخی را بین انگشتان شست و سبابه دستی قرار دهید كه دندان متعلق به آن نیمه از بدنتان دچار درد است. به عنوان مثال اگر یكی از دندان‌های سمت چپ دهانتان دچار درد شدیدی شده است قطعه یخ را با پوسته میان دو انگشت شست و سبابه دست چپ مدتی نگه دارید. این كار سبب كاهش درد دندان شما می‌شود.
۳- قراردادن پنبه‌ای آغشته به الكل نیز از جمله توصیه‌های موثر بر تسكین موقت درد دندان است.
توضیح: البته اسپری‌هائی از لیدوكائین و گیزالوكائین نیز وجود دارند كه با بی‌حس كردن موضع به‌طور موقتی تحمل درد را تا مراجعه به پزشك آسان می سازند.
- گوش درد از جمله دردهای رایج میان بچه‌ها است. برای تسكین سریع و موقتی آن تا مراجعه به پزشك از روش گرم كردن می‌توان استفاده كرد. حال شما می‌توانید این كار را با حوله گرم، سشوار و یا كیسه آب گرم انجام دهید. مادربزرگ‌ها به تاثیر قراردادن تكه نان گرم شده بر روی گوش نیز اعتقاد دارند ولی مراقب باشید نان را آنقدر داغ نكنید كه سوختگی نیز به درد گوش اضافه شود.
- فرا رسیدن فصل زمستان همواره با خشكی پوست همراه است. پوست برخی از افراد در مجاورت با سرما ترك خورده و گاهی این ترك‌ها باز شده و خون از آنها خارج می‌شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشكلاتی و همچنین درمان آن كافی است یك شیشه گلیسیرین خریده و به همان میزان در شیشه‌ای بزرگ تر آب لیموترش به آن اضافه كنید. با استفاده شبانه از این تركیب بسیار ساده ولی معجزه آسا پیش از خواب به عنوان كرم دست خواهید دید دستانتان همواره نرم و پوست آن نیز روشن‌تر خواهد شد چون آبلیمو دارای خاصیت اسیدی است كمی رنگ پوست را تغییر می‌دهد.
• تنها ذكر دو نكته لازم است:
۱- پیش از هربار استفاده ابتدا شیشه را خوب تكان دهید.
۲- استفاده از این مایع به خصوص هنگامی كه پوست دستتان صدمه دیده و بر روی آن ترك و زخم ایجاد شده است با سوزش و درد و گاهی خارش همراه خواهد بود ولی تحمل كنید زیرا پس از تنها دو شب استفاده به نتیجه آن پی خواهید برد. از این ماده برای نرم كردن صورت و لب‌ها نیز می‌توانید استفاده كنید.
- اگر در اثر تماس پوست بدنتان با گیاه گزنه دچار خارش و سوزش و تورم شدید، موزی را پوست كنده و بافت داخلی پوسته آن را به محل مورد نظر بمالید، به این ترتیب تحریكات پوستی كاهش یافته و بهبودی سرعت می‌یابد.
- برای التیام سوزش محل نیش پشه نیز چند راه توصیه می‌شود:
۱- پنبه ای را به سركه آغشته كرده و بر روی جای نیش روی پوست قرار دهید.
۲- خمیری از تركیب پودر مخصوص پخت سریع گوشت به میزان یك چهارم فنجان در یك یا دو قاشق چایخوری آب درست كرده و بر روی محل گزیدگی پشه قرار دهید.
- جوش‌ها همواره ضایعات برآمده پوست هستند كه زیبایی شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. اگر جوش موجود بر روی صورت تان ناشی از بیماری خاصی نبوده و در اثر خوردن شیرینی جات زیادی پدید آمده است می‌توانید با مالش نیمه بریده لیموترش و یا تركیبی از یك فنجان آب داغ و یك چهارم قاشق چایخوری نمك و استعمال آن به وسیله پنبه بر روی جوش آن را بهبود ببخشید.
- دل دردهای ناشی از هضم نشدن غذا و مشكلات دیگری از این قبیل دردهای رایجی هستند كه همه افراد حداقل چندین بار به آن مبتلا گشته‌اند. اگر با چنین مشكلی نزد مادربزرگتان بروید به طور قطع برای شما دم كرده‌ای از مخلوط نعنای خشك و یا تازه و نبات آماده خواهد كرد.
- برای رهایی از پف كردگی روی پلك و یا زیر چشم‌ها كه در اثر بی‌خوابی و استراحت كم پدید می‌آید مادربزرگ‌ها قراردادن حلقه خیار سرد را توصیه می‌كنند. به این ترتیب كه خیاری كه در یخچال خوب خنك شده است را با دقت شسته و ضدعفونی كنید، سپس آن را حلقه حلقه كرده و پس از درازكشیدن و بستن چشم‌ها، بر روی هریك از چشم‌ها یك حلقه خیار بگذارید سپس آنها را با حلقه‌های تازه‌تر عوض كنید. پس از گذشت ۱۵ دقیقه به این ترتیب خواهید دید كه پف چشمان شما بسیار كم شده است.
چای كیسه‌ای خنك نیز چنین تاثیری را دارا است ولی قابل توجه آنكه می‌بایست ابتدا آن را استفاده كرده و در زیر شیر آب شسته باشید. در ضمن خنك كردن آن در یخچال نیز برای این مورد ضروری است.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید