جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دیفن هیدرامین


دیفن هیدرامین
«دیفن‌هیدرامین» در درمان علامتی آبریزش بینی ناشی از آلرژی، كهیر، به عنوان درمان علامتی بیماری پاركینسون، تهوع و استفراغ ناشی از مسافرت یا حركت، به عنوان بی‌حس‌كننده موضعی در دندانپزشكی و به عنوان یك خواب‌آور ملایم و ضد سرفه به كار می‌رود.
اثر ضدسرفه دیفن‌هیدرامین به علت اثر مستقیم بر مركز سرفه در بصل‌النخاع و اثر بی‌حس‌كنندگی موضعی آن، به دلیل شباهت ساختمان شیمیایی با بی‌حس‌كننده‌های موضعی است. باید توجه داشت كه مصرف این دارو برای بیماری‌های آسم حاد، ‌آب سیاه،‌ انسداد یا تنگی مجرای گوارشی، خانم‌های حامله، مادران شیرده،‌ نوزادان نارس و به عنوان خواب‌آور برای كودكان زیر ۱۲ سال منع شده است.
هم‌چنین در بیماری‌های تشنجی، پركاری غده تیرویید، افزایش فشارخون، بیماری قلبی عروقی، دیابت، ‌بیماران سالمند و اطفال و كودكان باید با احتیاط مصرف شود. این دارو از راه خوراكی به خوبی جذب بدن می‌شود. زمان شروع اثر آن حدود ۱۵ تا ۶۰ دقیقه است و معمولاًً ظرف ۲۴ ساعت از راه ادرار دفع می‌شود. این دارو از جفت عبور می‌كند و به داخل شیر هم منتشر می‌شود. از عوارض شایع مصرف این دارو می‌توان به گیجی، سردرد، خشكی دهان، تپش قلب، عصبی شدن، بی‌قراری، خستگی، تاری دید، دوبینی و عوارض دستگاه گوارشی نام برد كه البته نادر هستند.
● هشدارها
▪ احتمال بروز سرگیجه، تسكین بیش از حد، كمی فشار خون ناشی از مصرف این دارو در سالخوردگان بیشتر است.
▪ مصرف طولانی مدت این دارو باعث خشكی دهان می‌شود و احتمال گلودرد، عفونت دهان و گلو و پوسیدگی دندان وجود دارد.
▪ «دیفن‌هیدرامین» به منظور كاهش تحریك گوارشی، باید همراه غذا،‌آب یا شیر مصرف گردد.
▪ در صورت مصرف به عنوان ضد سرگیجه، این دارو باید حداقل نیم ساعت قبل از مسافرت باید استفاده گردد.
▪ در صورت بروز خواب‌آلودگی از كارهایی كه نیاز به تمركز حواس دارند، خودداری شود.
▪ به بیماران توصیه می‌شود كه در صورت عدم منع مصرف، دریافت مایعات را افزایش دهند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید