پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آشنایی با سرطان لنف


آشنایی با سرطان لنف
دستگاه لنفاوی شامل شبكه وسیعی از رگ‌های لنفاوی و گره‌های لنفی و بافت لنفاوی در طحال، دستگاه گوارش، لوزه‌ها و لوزه سوم است. درون رگ‌های لنفاوی،‌ماده‌ای به اسم لنف وجود دارد كه مایع اضافی را از بافت‌های بدن كه حاوی پروتئین، سلول‌های ایمنی و مواد زاید است، خارج می‌كند. همان‌گونه كه لنف از گره‌های لنفی و طحال عبور می‌كند،‌سلول‌های خونی پیر و قدیمی، میكروب‌هایی كه ممكن است باعث بیماری شوند و همچنین مواد خارجی و اضافی بدن،‌تصفیه می‌شوند. پس از آن مایع لنف از طریق دو لوله یا مجرا، مجدداً وارد جریان خون می‌شود.
● لنفوم چیست؟
لنفوم سرطانی است كه در سلول‌های بافت لنفاوی ایجاد می‌شود. در این سرطان، یك نوع از سلول‌های ایمنی بدن به نام لنفوسیت، بدخیم،‌خطرناك و كشنده می‌شوند و تكثیر پیدا می‌كنند و سلول‌های طبیعی را كنار می‌زنند. سرطان لنفوم، به دو گروه تقسیم می‌شود: هوچكین و غیر هوچكین.
راه اصلی تشخیص این دو گونه سرطان، بررسی كردن سلول‌های بیمار به وسیله میكروسكوپ است. سلول‌های غیرطبیعی كه در بیماری هوچكین دیده می‌شوند، با آنهایی كه در نوع غیرهوچكین دیده می‌شوند،‌تفاوت دارند.
‌● علایم لنفوم غیرهوچكین
علایم شایع این سرطان، تورم بدون درد غده‌ها و گره‌های لنفی در گردن، زیر بغل و یا كشاله ران است. سایر علایم شامل موارد زیر می‌شوند:
▪ تب بدون توجیه و بدون علت
▪ عرق زیاد شبانه
▪ خستگی مداوم
▪ وزن كم كردن بی‌دلیل
▪ خارش پوست.
▪ لكه‌های قرمز روی پوست
تمام این علایم ممكن است به خاطر علت‌ها یا بیماری‌های دیگری هم ایجاد شوند. پس چنانچه این علایم را در خودتان مشاهده می‌كنید، به پزشك معالج خود مراجعه كنید تا در تشخیص علت علایمتان به شما كمك كند.
● عوامل خطر برای سرطان غیرهوچكین
▪ جنسیت:
آقایان نسبت به خانم‌ها بیشتر مستعد ابتلا به سرطان غیرهوچكین هستند.
▪ عوامل محیطی:
تماس با مواد شیمیایی خاص مانند برخی آفت‌كش‌ها،‌حلال‌ها و یا كودهای شیمیایی
▪ سن بالا
▪ ضعیف شدن دستگاه‌های ایمنی بدن:
كاهش میزان ایمنی بدن در مواردی مثل ابتلا به ویروس اچ.آی.وی (ایدز) و یا استفاده از داروهای ضعیف‌كننده دستگاه ایمنی.

مهتاب یزدانی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید