جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تماشای تلویزیون و افزایش درصد احتمال بروز چاقی


تماشای تلویزیون و افزایش درصد احتمال بروز چاقی
هر ساعت تماشای تلویزیون ۱۲ درصد احتمال بروز چاقی به علت مصرف تنقلات در هنگام تماشای برنامه را افزایش می دهد و این در حالی است که هر ساعت فعالیت جسمی شدید به میزان ۱۰ درصد از بروز چاقی ها جلوگیری می کند.
دکتر ضیاء الدین مظهری متخصص تغذیه با بیان مطلب فوق اظهار داشت: تغییرات در الگوهای غذایی، افزایش حجم پرس های غذایی حاضری و عدم رغبت به مصرف غذاهای سنتی از اصلی ترین دلایل اجتماعی بروز چاقی محسوب می شوند.
وی همچنین مصرف غذاهای پرچرب و پر انرژی که ظاهری جذاب دارند ولی فاقد کیفیت و مواد مغذی هستند را از دلایل دیگر چاقی برشمرد و تصریح کرد: البته در این میان نقش مصرف تنقلات و میان وعده های پرانرژی و نیز رواج مصرف انواع نوشابه‌ها در بروز چاقی برکسی پوشیده نیست.
این متخصص در ادامه کاهش مصرف منبع غذایی حاوی فیبر همچون سبزیجات خام و پخته،حبوبات و فرآورده های غلات را موجب چاقی دانست و اظهار کرد: این در حالی است که مصرف فیبر خصوصا از طریق سبزیجات، نه تنها برای سلامت بدن ضروری است بلکه در پیشگیری از بروز چاقی نیز موثر خواهد بود.
وی همچنین افزایش استرس های روزمره، اضطراب و ترس های دائمی که اغلب افراد به آنها دچار هستند را در بروز چاقی موثر دانست و عنوان کرد: این عوامل موجبات پرخوری های عصبی را فراهم کرده وبه این ترتیب با بروز چاقی حتی بر افزایش اضطراب و استرس در اغلب افراد افزوده شده و این عامل خود عوارض گوناگون و خطرناکی را در پی خواهد داشت.
وی در ادامه همچنین مصرف غذاهای حاوی قندهای تصفیه شده و پرچرب حاوی اسیدهای چرب اشباع شده با ترانس بالا و مصرف بیش از حد کیک‌ها و بستنی های خامه ای، شکلات ها و شیرینی ها به جای میوه ها را به دلیل ایجاد تغییرات هورمونی باعث افزایش اشتها دانست.
دکتر مظهری با اشاره به اینکه فاکتورسن از عوامل بروز چاقی به شمار می رود اعلام کرد: بدین ترتیب در قبال هر ۱۰ سال افزایش سن، نیاز به انرژی، ۵ درصد کاهش می یابد و عدم توجه به این مسئله می تواند دریافت بیش از نیاز انرژ ی را به دنبال داشته و در نتیجه چاقی را منجر شود.
وی در پایان چاقی را علل بروز اغلب بیماری ها دانست وافزود: سرانه هزینه های مصرفی بهداشت و درمان در ایران سالانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال می‌باشد.
منبع : موسسه رژیم درمانی تن سالم


همچنین مشاهده کنید