چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

این واکسن را بشناسیم


این واکسن را بشناسیم
واكسن ب.ث.ژ فرآورده‌ای است كه برای پیشگیری از بیماری سل به كار می‌رود. این واكسن حاوی گونه‌ای از باسیل ضعیف‌شده سل گاوی است.
در برنامه كشوری واكسیناسیون، این واكسن برای تمامی نوزادان در بدو تولد و به صورت داخل جلدی (با استفاده از سرنگ‌های انسولین) در محل بازوی نوزادان تزریق می‌شود. به دنبال تزریق این واكسن در بدن،‌دستگاه ایمنی به كار می‌افتد و میكروب ضعیف شده را شناسایی و علیه آن تولید پادتن می‌كند تا در صورت ورود میكروب سل انسانی، مقاومت ایجاد شده باشد.
پس از تزریق در محل مذكور، در تعدادی از افراد ظرف ۲ تا ۳ هفته بعد ازتزریق، واكنش‌های دستگاه ایمنی از جمله قرمزی، تورم و حتی زخم و خروج چرك از محل تزریق بروز می‌كند.
همچنین ممكن است تورم غدد لنفاوی زیربغل نیز به‌وجود بیاید. در صورت بروز هرگونه عارضه باید به پزشك معالج و نزدیك‌ترین مركز بهداشتی درمانی در مجاورت محل سكونت خود مراجعه كنید.
اگر تزریق واكسن ب.ث.ژ، در ناحیه مورد نظر (یعنی بازوی نوزاد) انجام شد اما واكنشی دیده نشد یا اثر زخم (اسكار) در محل تزریق بجا نماند،‌نیاز به تزریق مجدد این واكسن نیست.
در صورت عدم تزریق این واكسن در بیمارستان محل تولد نوزادتان یا هرگونه تأخیر در تزریق، پیشنهاد می‌كنیم برای تزریق این واكسن،‌به نزدیك‌ترین مركز بهداشتی ـ درمانی محل زندگی خودتان مراجعه كنید.

دكتر شیذر ناهیدی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید