پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بیان احساس و اندیشه


بیان احساس و اندیشه
نقاشی بیانی از اندیشه، احساس و تفکر کودک نسبت به دنیای اطرافش است. باید به کودک اجازه داد تا با کشیدن نقاشی هر چه بهتر به بیان احساسات و اندیشه‌های خود بپردازد. یکی از مهمترین هدف‌های این فعالیت‌، خوب‌ آموزش دیدن و کشف پیرامون اطراف، توسط کودک است.
خواندن داستان، شعر، گردش گروهی و فیلم کمک می‌کند تا دقت و مشاهده کودکان تقویت شود. وقتی از کودکان خواسته شود تا نقاشی بکشند، بدین معنا نیست که یک اثر زیبا (آن هم با توجه به معیارهای ما بزرگسالان) ترسیم کنند. کودکان اثری بیافرینند که ما خوشمال بیاید.
به یاد داشته باشید که برای نقاشی کشیدن به فرزندتان الگو ندهید. نگوئید که چه بکشد، و یا چگونه بکشد، شما می‌توانید یک موضوع کلی را به او پیشنهاد بدهید و کودک را در حین کار تشویق کنید. اما در نقاشی او دست نبرید؛ به‌جای او رنگ‌آمیزی نکنید! پس از پایان کار، به نقاشی او نمره ندهید، پس از اتمام کار، نقاشی را به دیوار نصب کنید و کودک را تشویق نمائید. کافی است دنیا را با همه زیبائی‌هایش در برابر چشمان مشتاق و جستجوگر او بگشائید تا خود را بهتر ببیند، بییند، بیندیشد و آزادانه آنچه را دوست دارد به تصویر بکشد.
● تماشای تلویزیون
متأسفانه امروز بسیاری از کودکان و به‌خصوص کودکان آپارتمانی بیشتر ساعات بیکاری خود را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند و این جعبه جادوئی با انبوهی از رنگ‌ها و تنوعی از صداها کودکان را به طلسم می‌کشاند. این در حالی است که آکادمی متخصصان کودکان آمریکا، کودکان زیر ۲ سال را از تماشای تلویزیون منع کرده و توصیه کرده کودکان بالای ۲ سال فقط روزانه ۲ ساعت تلویزیون تماشا کنند. شما پدر و مادر عزیز هم بهتر است بدانید که هنوز هم پیشگیری بهترین درمان است پس این کارها را انجام دهید:
۱) قانونمند تماشا کنید؛
تماشای تلویزیون در موقع صرف غذا ممنوع و اجازه ندهید نوجوانان بیش از حد تماشا کنند.
۲) هدفمند تماشا کنید؛ برنامه‌های مستند دنیای حیوانات، داستان زندگی اشخاص و ... جرقه علاقه کودک به جهان است.
۳) با همدیگر تماشا کنید؛
زمان‌هی محدودی اعضاء خانواده در کنار هم هستند و این یعنی محدود کردن تماشای تلویزیون.
۴) دنبال برنامه جایگزین باشید؛
پیش از روشن کردن تلویزیون به این پرسش پاسخ دهید! تماشای این برنامه جایگزین کدام فعالیت می‌شود؟ اگر پاسخ ورزش، نقاشی، بازی، مطالعه یا گوش دادن به قصه است پس تلویزیون را روشن نکنید.
۵) تلویزیون را پنهان کنید؛
سعی کنید تلویزیون در تیررس نگاهتان باشد چون مسلماً سریع آن را آشکار می‌کنید.
۶) از تلویزیون به‌جای پرستار کودک کار نکشید و اجازه دهید کودک با اسباب‌بازی سرگرم شود یا با بازیگوشی اتاقش را به‌هم بریزد.
۷) به اطفال زیر ۲ سال اجازه تماشای تلویزیون را ندهید چون تماشای تلویزیون فنون یادگیری و مهارت‌های خواندن را با مشکل مواجه می‌سازد.
۸) در اتاق کودک خود تلویزیون نگذارید. چون طبق یک تحقیق ثابت شده کودکان و نوجوانانی که تلویزیون اختصاصی دارند ۲ ساعت بیشتر از میانگین افراد همسن خود تلویزیون‌ تماشا می‌کنند.
منبع : ماهنامه طمطراق


همچنین مشاهده کنید