سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

رابطه سرطان و فست‌فودها


رابطه سرطان و فست‌فودها
فست‌فودها باعث سرطان می‌شود و حتی سیب‌زمینی سرخ کرده، اصلاً مفید نیست. دانشمندان سرطای بودن سیب‌زمینی سرخ کرده را به ماده‌ای به نام آکریل آمید نسبت می‌دهند. آکرین آمید یک ماده شیمیائی است که برای ساخت پلی‌آکریل آمید در صنایع مختلف نظیر صنعت روغن، بسته‌بندی موادغذائی، آلاینده‌ها، برخی پلاستیک‌ها و همچنین در تصفیه‌ فاضلاب‌ها و آب‌های آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. محققان سوئدی چند سال قبل ادعا کردند که آکریل آمید در بیسکوئیت، قهوه، سیب‌زمینی سرخ کرده هم موجود است همان‌طور که در دود سیگار وجود دارد. برخی از راه‌های ایجاد این ماده به‌شرح زیر است:
۱) طبخ غذاهای سرشار از کربوهیدرات در دمای بالا
۲) طبخ غذاهای حاوی اسیدآمینهٔ آسپاراژین و گلوکوز در دمای بالا.
۳) آماده‌سازی غذا در دمای بالا و با شیوه سرخ کردن، کباب کردن یا پختن. البته هنوز دقیقاً مشخص نیست که چه مقدار آکریل آمید می‌تواند خطر سرطان را به‌ دنبال داشته باشد؟
مطالعات نشان داده که حتی تماس با میزان بالای آکریل آمید منجر به آسیب‌دیدگی غدد جنسی مردان شده و تماس استنشاقی، جذب پوستی یا حتی تماس چشمی با آن نیز ضرر دارد.
● راه‌های کاهش پلی‌آکریل
نحوه نگهداری سیب‌زمینی بسیار مهم است چون اگر زیر ۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود قند فروکتوز آن بالا رفته و در هنگام سرخ کردن میزان پلی‌آکریل آمید بالا می‌رود. انواع خاصی از سیب‌زمینی پرورش یافته که ”آکریل آمید“ ناچیزی دارد و یا اصلاً ندارد. منتظر آمدن آن به بازار باشید، به حداقل رساندن دما در هنگام سرخ کردن نیز تأثیر به‌سزائی دارد، در این راستا مشخص شده که مواد سیلیکونی که جهت کف نکردن چربی‌‌ها به‌هنگام سرخ کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد حجم آکریل آمید تولیدی را دوبرابر می‌کند.
● رابطه لاغری با کلسیم
افراد چاق با مصرف کلسیم می‌توانند کلسترول خودشان را پائین بیاورند و به لاغر شدنشان کمک کنند، محققان کانادائی گفته‌اند که زنان چاقی که ۱۵ هفته مکمل کلسیم و ویتامین D مصرف می‌کنند، میزان HDL با کلسترول خوب خودشان بالا می‌رود و همه اینها به این خاطر بوده که میزان غذای مصرفیشان ۷۰۰ کالری کمتر شده است. بسیار جالب است که کلسیم نمی‌گذارد چربی در روده جذب شود و حتی مواد چرب خورده شده هم باعث چاقی نمی‌شود.

گردآوری: فیروزه دلگشائی
منبع : ماهنامه طمطراق


همچنین مشاهده کنید