جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تقویت حواس پنجگانه در نوزاد


تقویت حواس پنجگانه در نوزاد
نوزادان از ابتدای تولد معنی محبت و توجه دیگران را می فهمند. اگر كسی آنها را در آغوش بگیرد ساكت می شوند. اگر به نوزاد توجه و محبت شود یاد می گیرد كه همه چیز را دوست داشته باشد.نوزاد را در زمانهایی كه بیدار است در آغوش بگیرید.با نوزاد حرف بزنید این كار برای او بسیار لذت بخش است.
به چشم های كودكتان نگاه كنید و به نوازشش بپردازید مراقب چیزهایی كه نوزاد را ناراحت می كند باشید. هرگز نوزاد را دعوا نكنید (چهره بداخلاق به خود نگیرید)، زیرا نوزاد با ارتباط گرم و صمیمی بهتر رشد می كند.
● تقویت حس شنوایی
هركاری را كه انجام می دهید با صدای بلند برای او بیان كنید: نوزادان از شنیدن نواهای آرام نظیر لالایی و موسیقی لذت می برند و با آن به خواب راحت فرو می روند.لحظه هایی كه نوزاد بیدار است و او را تنها می گذارید از این مسأله غافل نباشید مراقب صداهای ناخوشایندی كه موجب ترس و وحشت او می شود، باشید و اسباب بازیهای صدا دار در اختیار او بگذارید.
● تقویت حس بینایی
در اطراف نوزاد اشیای زیادی برای دیدن بگذارید.برای گهواره یا تخت او آویزه های گوناگونی تدارك ببینید تا او با رنگهای مختلف آشنا شده، خو بگیرد.
رختخواب و لباسهای او را از پارچه هایی با رنگهای شاد درست كنید.
● تقویت حس لامسه
تمام بدن نوزاد را هر روز به آرامی ماساژ بدهید و نوازش كنید. نوزاد را قنداق نكنید چون او از طریق دست و پا زدن و حركت كردن فعالیت می كند در نتیجه قنداق سبب عدم فعالیت او می شود و حس لامسه اش را دچار مشكل خواهد كرد. نوزادی كه نتواند خوب حركت كند مراحل دیگر رشد را هم به سختی می گذراند.
● با نوزاد بازی كنید
نوزاد از اینكه با او بازی كنید لذت می برد.
تقلید صداهای مختلف، تغییر دادن چهره، حرف زدن و حركت دادن او از انواع بازیهایی است كه نوزاد دوست دارد.در تهیه اسباب بازی هم به نكته های زیر توجه كنید:
▪ اسباب بازیهایی تهیه كنید كه شكستنی نباشد.
▪ اسباب بازیها خیلی ریز و كوچك نباشد.
▪ اسباب بازیها را هر چند وقت یك بار بشویید.
● به سایر نیازهای نوزاد توجه كنید
در مورد بیماریهای نوزاد به ویژه زردی نوزادان با پزشك یا كاركنان مراكز بهداشتی درمانی مشاوره كنید.
به جدول ایمن سازی كودك توجه كنید و حتماً نوزاد را در زمانهای مقرر به مراكز بهداشتی درمانی ببرید.
مراقب اشیای خطرناك باشید و نوزاد را در كنار آنها تنها نگذارید.مراقب خطر حشرات و حیوانات مختلف باشید.نزدیكترین درمانگاه یا مركز بهداشتی درمانی منطقه خود را شناسایی كنید تا هنگام ضرورت به آنها مراجعه نمایید.

منبع: نشریه راهنمای كار با نوزاد برای خانواده
صندوق كودكان سازمان ملل متحد (یونیسف)
پروین محمدی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید