پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پلنگ چال


پلنگ چال
دامنه جنوبی البرز که به کوهستان توچال شهرت دارد، میعادگاه اصلی کوهنوردان و ورزشکاران تهران است. مشهورترین و پر رفت و آمد ترین پناهگاهها و جانپناههای توچال از شرق به غرب عبارت است از کلک چال، شروین، شیر پلا، توچال، اسپید کمر و پلنگ چال که همگی آنها مشرف به تهران اند.
پناهگاه پلنگ چال در ارتفاع ۲۵۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مسیر آن از دركه است.
برای طی این مسیر ابتدا باید به روستای دركه رفت و پس از گذر از كوچه باغهای زیبا در كنار رودخانه دركه یك راه باریك مشخصی وجود دارد كه بعد از ۲ ساعت راه پیمایی به پناهگاه پلنگ چال می رسد.
سرتاسر مسیر تا پناهگاه از داخل درۀ زیبای پلنگ چال و از كنار رودخانه عبور می كند و یكی از زیباترین مسیرهای صعود به ارتفاعات شمال تهران می باشد. از پناهگاه پلنگ چال مسیری در جهت شمال غربی با ۳ تا ۴ ساعت كوهپیمایی به قله توچال می رسد.
در نیمه راه دركه به پلنگ چال در ضلع غربی ارتفاعات مشرف به رودخانه دره ای پر درخت وجود دارد كه به جنگل كارا موسوم است. این جنگل با درختان میوه و چشمه ای زیبا نیم ساعت از مسیر اصلی دركه - پلنگ چال فاصله دارد.
ـ محلی كه در حال حاضر پناهگاه پلنگ چال قرار دارد با كوهها احاطه شده است و حالت چاله مانندی دارد كه در زمانهای قدیم كنام پلنگان بوده است. (محمد شعبانی. كوه و زندگی، تهران، ۱۳۷۲. ص ۸۴).
مختار حدیدی
منبع : ماهنامه بهارستان


همچنین مشاهده کنید