شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

می توان بر کاهش قند خون غلبه کرد


می توان بر کاهش قند خون غلبه کرد
«هیپرگلیسمی» یا «واكنش انسولین»، شرایطی است كه در آن قند خون به كمتر از حدود ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر می رسد.در این وضع، هورمون آدرنالین در بدن ترشح شده و شخص دچار تعریق، گیجی، عصبانیت و لرزش می شود. تاری دید، سردرد و بی حسی لب ها از جمله علائم هشداردهنده «افت قند خون» است. در شرایطی كه دچار كاهش قند خون می شوید، باید سریع عمل كنید. ممكن است هوشیاری خود را از دست بدهید اما در هر حال به سرعت تعدادی قند یا ماده شیرین مصرف كنید. اگر بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه احساس بهبود نكردید، لازم است دوباره مواد قندی مصرف كنید و ۵ تا ۱۰ دقیقه پس از بهبود نیز، یك وعده غذا یا میان وعده بخورید تا مقدار قند خونتان ثابت بماند.
● به خاطر داشته باشید
اگر دلیلی برای كاهش قند خون خود پیدا نكردید، حتماً مسأله را با پزشك یا مسئول آموزش دیابت در میان بگذارید. به طور كلی شما می توانید یك زندگی عادی و عمری طولانی داشته باشید. به این منظور باید در مورد دیابت مطالب موردنیاز را بدانید و از خود مراقبت كنید.
● حقوق شما
این موارد جزء وظایف گروه بهداشتی است: ارائه یك برنامه درمانی با هدف مراقبت از خود، كنترل مرتب قند خون و حال عمومی شما، آموزش نحوه برخورد با موارد اورژانس و مشكلات خاص، آموزش مداوم شما و خانواده تان و راهنمایی برای استفاده از مزایا و تسهیلات اجتماعی ـ اقتصادی.
در این میان نقش شما، گنجاندن این توصیه ها در برنامه زندگی تان است. ضروری است تا شرایط خود را همواره تحت كنترل داشته باشید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید