پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آهنگ پنجم: احترام


آهنگ پنجم: احترام
● اثر ارثا فرنکلین
آهنگ «احترام» از «ملکه موسیقی سول» آهنگی بسیار زیبا و خاطره انگیز است. فرنکلین متولد سال ۱۹۴۲ امریکاست و خواننده ای است که با آهنگ هایی در سبک های سول۱و گاسپل مشهور شده است. اوج شهرت او با خواندن آهنگ «احترام» در سال ۱۹۶۷ آغاز شد. آهنگی که اولین بار حدود دو سال قبل از فرنکلین یعنی در سال ۱۹۶۵ توسط خواننده مشهور دیگری همچون «اوتیس ردینگ» اجرا شده بود. اجرایی که بسیار ساده بود و اجرای فرنکلین بسیار زیباتر از آن است.
ایده بازخوانی این آهنگ از آن خود فرنکلین بود و چنان اجرای موفقی از این آهنگ ارائه داد که برای همیشه آن را به نام خود ثبت کرد. «احترام»، آهنگی است که در آن فرنکلین دائماً با لحنی عاشقانه ذره ای احترام را از همسر خود تقاضا می کند. ضمن آنکه او قسمتی را هم به شعر افزود، خطی که می گوید؛ «اوه، اینان در مقابل من سخت ایستاده اند و...» نسخه بازخوانی شده آهنگ «احترام» توسط فرنکلین به نوعی در دفاع از فعالیت های سیاهان امریکا، فمینیسم و... اجرا شده است.
تهیه کننده این آهنگ درباره تفاوت های موجود در نسخه فرنکلین می گوید؛ «فرنکلین مفاهیمی را که در اجرای ردینگ بود گرفت و آن طور که می خواست تغییر داد و آنها را عمیق و قوی تر کرد.» او همچنین به حرارت صدای قوی و زیبای فرنکلین و تغییراتی که او در متن ترانه ایجاد کرده اشاره می کند و آنها را از عوامل مهم موفقیت و محبوبیت این آهنگ می داند.
همچنین از انجمن های فمینیستی گرفته تا یک دو جین فیلم های سینمایی (از جمله «پلاتون» و «فارست گامپ») و غیره این آهنگ را بارها و بارها مورد استفاده قرار داده اند. نوازندگی های این آهنگ مربوط به نوازندگان جوان و تازه کار چهار استودیو در ایالت تنسی امریکا است که اولین کار مهمشان بود که انجام می دادند. ضمن آنکه خود فرنکلین در این آهنگ پیانو می نوازد.
ارثا فرنکلین دومین خواننده بعد از «الیسن کراوس» است که بیشترین افتخارات را در جایزه گرمی دارد و بیش از همه تحسین شده است. او تا به حال ۱۹ جایزه از گرمی دریافت کرده است که یازده جایزه آن متعلق به بخش بهترین خواننده زن سبک آر اند بی است که زمانی به جایزه ارثا فرنکلین معروف شده بود. فرنکلین توانسته است تا به حال دو آهنگ از خود را به صدر جدول بهترین ها بکشاند؛ یکی آهنگ «احترام» که متعلق به دهه ۶۰ است و دیگری آهنگی به نام «می دونستم، که منتظرم بودی» که اجرایی دو نفره به همراه «جورج مایکل» است.
پیش از آنکه ارثا فرنکلین لقب ملکه موسیقی سول را از آن خود کند، «ادا جیمز» مشهور ترین خواننده این سبک بود. پس از آنکه آهنگ «احترام» روانه بازار شد، جیمز تلاش زیادی کرد تا شهرت از دست رفته خود را احیا کند. او تلاش کرد با بازخوانی آهنگ دیگری از اوتیس ردینگ به نام «امنیت» در این راه قدم بردارد، ولی شانس با او یار نبود و به هیچ وجه نتوانست اجرای خوب و موفقی از این آهنگ ارائه دهد.

پی نوشت
۱- موسیقی سول یکی از ژانرهای موسیقی است که در اواخر دهه ۱۹۵۰ در امریکا پا گرفت و تا اواخر دهه ۸۰ جزء ژانرهای محبوب و پرطرفدار موسیقی بود. موسیقی ای که از تلفیق آر اند بی و موسیقی گاسپل درست شده و به نوعی بازگو کننده تغییراتی است که سیاهان امریکا در ساختار موسیقی غالب خود ارائه دادند. آنها هر چه بیشتر سعی می کردند موسیقی را از استفاده های مذهبی در مراسم دور کنند و در ضمن میزان احساسات موجود در آن را از موسیقی بلوز بیشتر کنند. در موسیقی سول از سازهای درام، کیبورد و شیپور بسیار استفاده می شود و جزء ارکان این سبک از موسیقی است.
منبع : رسانه هنر و موسیقی


همچنین مشاهده کنید