پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به زندگی ماتئو کاراکاسی نوازنده ی برجسته گیتار


نگاهی به زندگی ماتئو کاراکاسی نوازنده ی برجسته گیتار
نام ماتئو کاراکاسی در دنیای امروز برای تمامی نوازندگان گیتار کلاسیک نامی آشنا می باشد به طوری که هر هنرجوی گیتار کلاسیک اگر حتی هیچ کدام از آثار او را اجرا نکرده باشند، حداقل با برخی از آثارش آشنایی دارد.
منتشر شده برای گیتار کلاسیک، ۲۵ اتود کاراکاسی از جایگاه ویژه ای برخوردار شدند. در این مجموعه ارزشمند در کنار اتودهایی با سطح متوسط که برای هنرجویان متوسط در نظر گرفته شده تعدادی اتد نیزبا سطح دشوار برای سطوح پیشرفته تر در نظر گرفته شده است .خوشبختانه مجموعه اتودهای کاراکاسی در ایران نیز منتشر شده که مورد استفاده بسیاری از هنرجویان و اساتید می باشد.. حال بد نیست نگاهی داشته باشیم به زندگی خالق این مجموعه اتودهای زیبا و مفید و آشنایی بیشتر با وی :
ماتئو کاراکاسی در سال ۱۷۹۲ در فلورانس ایتالیا متولد شد. امروز از او به عنوان یک گیتاریست مشهور و آهنگساز نام برده می شود. او فراگیری موسیقی را با ساز پیانو آغاز کرد اما در همان دوران بچگی ساز گیتار را نیز فرار گرفت. او بسیار زود عنوان نوازنده ی ویرتوس ( ویرتوس به معنی نوازنده ای با تکنیک واستثنایی می باشد ) را در ساز گیتار از آن خود نمود در سال ۱۸۱۰ رهسپار آلمان شد، که دیری نپایید که به موفقیت های زیادی مواجه گردید.
ماتئو در ۱۸۱۵ در پاریس زندگی می کرد و با تدریس هر دو ساز گیتار و پیانو به امرار معاش می پرداخت. آلمان مکانی بود که او برای نخستین بار با دوستش آنتوئین میسونیر را در سال ۱۸۱۹ در یک تور کنسرت ملاقات نمود. میسونیر که خود نیز گیتاریست مشهوری بود تنها کسی به شمار می رفت که به انتشار آثار کاراکاسی در خانه ی خود واقع در پاریس همت گماشت.
از سال ۱۸۲۰ به بعد کاراکاسی به استثنای وقفه ی اندکی، بیشتر عمرش را در پاریس سپری کرد. اجرای بی نظیر او در سال ۱۸۲۲ در لندن او را تبدیل به یک چهره ی مشهور در نوازندگی و تدریس کرد.
از دیگر چهره های برجسته گیتار آن زمان می توان به نوازنده ی برجسته فرناندو کارولی اشاره نمود که نزد شنوندگان جایگاه ویژه ای داشت. کاراکاسی از سال ۱۸۲۴ در اکثر شهرهای اروپا از جمله لندن به برگزاری کنسرت پرداخت و سرانجام در سال ۱۸۵۳ در پاریس درگذشت.
از مشهورترین آثار کاراکاسی می توان به مجموعه ۲۵ اتود Op.۶۰ اشاره نمود که بعد از این همه سال هنوز توسط نوازندگان گیتار اجرا می شود. او همچنین تنظیمات بسیار درخشان در زمینه اپرا و آریا از خود به جای گذاشته است.
منبع : رسانه هنر و موسیقی


همچنین مشاهده کنید