جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پارادوکس قهوه‌ای


پارادوکس قهوه‌ای
مطالعات گذشته خطرهای احتمالی قهوه را بر سلامت مطرح ساخته است در حالی كه مطالعات جدید حاكی از آثار حفاظتی مصرف قهوه در مقابله با بیماری سرطان است. این مطالعات می‌گوید كه قهوه دارای تركیبات ضدالتهابی و آنتی‌اكسیدانی است كه خطر ابتلا به سرطان را كاهش می‌دهد.
یكی دیگر از مزایای قهوه آن است كه سرعت عبور مواد زاید را از لوله گوارش افزایش می‌دهد. به این ترتیب، زمان تماس تركیبات سرطان‌زا با لوله گوارش كمتر شده و خطر بروز سرطان كولون كاهش می‌یابد.
مطالعات جدید، پیشگیری از ابتلا به دیابت را یكی دیگر از مزایای قهوه مطرح كرده است. ازجمله مطالعه‌‌ای در ایالت ایووا در آمریكا كه روی ۲۸هزار زن درمدت ۱۱ سال انجام شده، نشان داده است كه خطر ابتلا به دیابت در زنانی كه روزانه ۴ فنجان قهوه و یا بیشتر (البته بدون شكر) مصرف می‌كرده‌اند،۲۰درصد كاهش یافته است.
مطالعه دیگری در كشور فنلاند نشان داده كه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در زنانی كه روزانه ۳ تا ۶ فنجان قهوه مصرف می‌كردند تا ۲۵ درصد كمتر بوده است. محققان دانشكده بهداشت عمومی‌ دانشگاه هاروارد مطالعه‌ای روی ۴۰۰ نفر انجام داده‌اند.
نتایج این مطالعه حاكی از آن است كه مصرف قهوه از ابتلا به سرطان كولون، ركتوم و كبد پیشگیری می‌كند. این اثر احتمالا به علت كاهش مقدار كلسترول، اسیدهای صفراوی و ترشح طبیعی استرول در كولون است.
محققان دانشكده پزشكی دانشگاه یوسی‌ال‌ای نیز در تحقیقات خود دریافته‌اند كه اثر پیشگیری‌كننده قهوه از بیماری دیابت ارتباطی به كافیین قهوه ندارد چون قهوه‌های بدون كافیین هم این اثر را نشان داده‌اند. محققان می‌گویند وجود نوعی آنتی‌اكسیدان در قهوه موجب كاهش جذب گلوكز از روده می‌شود و به همین دلیل از بروز دیابت پیشگیری می‌كند.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید