پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

قارچ؛ از توی بازار تا روی سفره


قارچ؛ از توی بازار تا روی سفره
تا به حال شده قارچ را خرد کرده و در فریزر بگذارید و پس از مدتی ببینید که قهوه‌ای رنگ شده است. برای نگهداری و یا حتی خریدن قارچ‌ها باید به چه نکاتی توجه کنید؟ در اینجا می‌خواهیم به نکات کاربردی اشاره کنیم که با به‌کار بستن هر یک از آنها می‌توانید هم غذای مقوی‌تری را تهیه کنید و هم قارچ‌های سالم‌تری را در غذای‌تان مصرف کنید.
● اصول خرید قارچ
همواره به خاطر داشته باشید که قارچ یکی از سبزی‌های بسیار حساس است که در هنگام خرید آن باید دقت زیادی داشته باشید. توجه کنید که قارچ‌ها کاملا سالم باشند و هیچ‌گونه لکه‌ای روی آنها وجود نداشته باشد. در حقیقت، قارچ‌هایی را خریداری کنید که آسیب ندیده باشند و بوی خاص قارچ را بدهد، در اصطلاح بوی خاک. شما به راحتی بعد از خرید قارچ‌های تازه می‌توانید آنها را میل کنید و آن را به مدت چند روز در مکان خنکی نگهداری کنید. به علاوه، بهتر است آن را نشسته در یخچال بگذارید و برای هر بار مصرف مقداری از آن را با آب سرد شسته و آن را با یک دستمال نرم به سرعت خشک کنید.به این ترتیب شما می‌توانید قارچ را به مدت بیش از یک هفته در پاکت‌های کاغذی قهوه‌ای رنگ در یخچال نگهداری کنید.
برای فریز کردن این سبزی نیز تا جایی که امکان دارد آن را خرد نکنید و در ظروف درداری که هوا وارد آنها نمی‌شود، ریخته و در فریزر بگذارید. به علاوه، توصیه می‌شود قارچ‌های خام را بپزید و سپس فریز کنید. فراموش نکنید که قارچ را از مراکز خرید معتبر تهیه کنید زیرا مصرف قارچ‌های وحشی که احتمال سمی‌بودن آنها وجود دارد، به راحتی می‌تواند به کبد، کلیه‌ها و قلب شما آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد آورد.
● قارچ در آشپزخانه
این سبزی را می‌توان به صورت خام، پخته، کباب شده و حتی سرخ کرده مورد استفاده قرار داد. همچنین، می‌توان آن را ترشی و کمپوت کرده و حتی شور آن را تهیه کرد و یا خشک شده آن را در غذا مورد استفاده قرار داد. لازم است بدانید که در میان قارچ‌ها، قارچ‌های دکمه‌ای و سفیدی که این روزها در بازار فروش بیشتر عرضه می‌شوند برای خام مصرف کردن و حتی پخته شده، در مقایسه با سایر قارچ‌ها طعم بهتری دارند.
مصرف این سبزی به همراه روغن زیتون و جعفری خرد شده اشتهاآور است. به علاوه می‌توان از آن در تهیه سس ماکارونی، پیتزا و سوپ سبزی‌ استفاده و از آن غذاهایی مانند املت، دلمه، کتلت،‌ خورشت قیمه و حتی کباب تهیه کرد.
در ضمن برای پخت این سبزی می‌توان از ماکروفر استفاده کرد، به این ترتیب که قارچ‌های خرد شده را در یک کاسه مخصوص این دستگاه بدون روغن و کره قرار دهید و روی آن را با کاوربپوشانید و با قدرت ۱۰۰ درصد به مدت ۲ تا ۳ دقیقه حرارت دهید، خواهید دید که قارچ‌های شما به سرعت آماده خواهند شد. نوش جان!‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید