جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ویتامین D احتمال سرطان پوست را کاهش می‌دهد


ویتامین D احتمال سرطان پوست را کاهش می‌دهد
در صورتی كه از كرم ضد آفتاب استفاده می‌كنید خوب است بدانید كه به عقیده دانشمندان ویتامین D تولید شده بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید فواید قابل توجهی برای سلامت دارد.
پژوهشی كه در طی چهار سال به وسیله دانشمندان آمریكایی انجام شده است، نشان می‌دهد كه میزان ابتلا به سرطان در میان زنانی كه ویتامین D مصرف می‌كنند در مقایسه با زنانی كه این ویتامین را دریافت نمی‌كنند، به میزان ۶۰ درصد كاهش می‌یابد.
به گفته دانشمندان، كمبود ویتامین D با سرطان، اسكلروز متعدد ام.‌اس، دیابت نوجوانان و پوكی استخوان ارتباط دارد. از این رو مردم باید به تغییر سبك زندگی خود تشویق شوند.
مردمانی كه پوست روشنی دارند به ویژه افراد بلوند روزانه تنها به۲۰ دقیقه نور خورشید نیاز دارند تا میزان مورد نیاز ویتامین D در بدن آنها تولید شود. كسانی كه پوست تیره‌تری دارند، باید به میزان پنج تا ده برابر گروه اول در معرض نور خورشید قرار بگیرند.
البته قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی هم احتمال ابتلا به سرطان را بالا می‌برد. بنابراین هرگز اجازه ندهید كه پوست‌تان دچار آفتاب سوختگی شود.
در صورت استفاده از تخت‌های مخصوص برنزه شدن از تخت هایی استفاده كنید كه اشعه ماورای بنفش B را دارا هستند چرا كه این اشعه به اشعه طبیعی نزدیك تر است. البته این روش هم مانند نور طبیعی خطر صدمه دیدن پوست را به همراه دارد. بهتر است در این‌باره نظر متخصصان پوست را جویا شوید.
تنها معدودی از غذاها آن هم به مقدار كم حاوی ویتامین D هستند. ماهی آزاد، ساردین، شاه‌ماهی، زرده تخم مرغ و برخی قارچ‌ها دارای ویتامین D هستند.
برخی كارخانه‌های تولید آب‌میوه و لبنیات نیز محصولات خود را با ویتامین D غنی می‌كنند. البته برای بزرگسالان قرار گرفتن در معرض نور خورشید آسان‌تر از تغییر رژیم غذایی است.
یك فرد بالغ برای دریافت میزان توصیه‌شده ویتامین D باید روزانه حدود ۴۰ لیوان شیر مصرف كند كه عملی نیست. شیر بیشتر در كودكان منبع مناسبی برای ویتامین D به حساب می‌آید.
در فصل زمستان و نیز برای كسانی كه مایل نیستند در معرض نور خورشید قرار بگیرند، استفاده از مكمل‌های غذایی ویتامین D به میزان ۲۰۰۰ واحد در روز توصیه می‌شود.
ممكن است برخی مردم چنین تصور كنند كه اگر مقادیر كم ویتامین D تا این اندازه موثر است، پس مقادیر زیاد آن خیلی موثرتر خواهند بود. باید گفت كه این تصور اشتباه است. چرا كه مقادیر زیاد ویتامین D مسمومیت ایجاد می‌كند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید