چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

راز جوانی با غذا


راز جوانی با غذا
در طول تاریخ بشریت جوان ماندن یکی از آرزوهای بزرگ انسان بوده است که البته امری محال و غیرممکن به‌نظر میرسد چون سلول‌های انسان با گذشت زمان پیر شده و اندام‌ها قدرت و نیروی خود را از دست می‌دهند. یک ضرب‌المثل فرانسوی می‌گوید: ”انسان‌ها همان قدر پیر هستند که قیافشان نشان می‌دهد و یا خودشان حس می‌کنند، با توجه به مطالب ذکر شده پس بایستی راهی پیدا کرد که گذشت زمان روی سلول‌های بدن ما به‌خصوص سلول‌های پوست چهره‌مان اثری نداشته و یا اثری بسیار کند و آرام داشته باشد. برای داشتن قیافه‌ای جوان و حفظ این شادابی، در ابتدا باید از غم و غصه و اضطراب پرهیز کنید و آرامش و آسایش و خواب خوب و کافی، داشته باشید.
دانشمندان دانشگاه ”جانز هاپکینز“ آمریکا ژنی را در بدن انسان کشف کرده‌اند که ”ژن ضدپیری“ است این ژن جلوی فعالیت ”ژن پیری“ را می‌گیرد و از پیر و فرسوده شدن سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند.
لازم به ذکر است که کربوهیدرات‌ها، کلسیم، فسفر، آهن، ویتامین C،B،A و سدیم طبیعی به جوان ماندن چهره کمک می‌کنند و از بین سبزی‌ها کرفس به‌علت دارا بودن سیم فراوان و طبیعی در حفظ جوانی و شادابی تأثیر به‌سزائی دارد و از این لحاظ بر نمک طعام (که یک نمک معدنی) است ارجحیت دارد. نمک موجود در کرفس فعالیت پوست شما را افزایش داده؛ تحرک بیشتری در شما ایجاد می‌کند؛ باعث نیرومندی و قدرت عضلات می‌شود و پوست را با طراوت و جوان نگه می‌دارد.
اگر به‌هنگام راه رفتن مفاصل شما صدا می‌دهد کرفس بخورید تا این مشکل نیز برطرف گردد. هنگامی که رگ‌های بدن شما در اثر رسوب کلسیم، سفت و شکننده شده نمک موجود در کرفس می‌تواند این سفتی و سخی را از بین ببرد و گردش خون را بهتر نماید. در نتیجه خون به تمام اعضاء بدن از جمله سلول‌های صورت شما می‌رسد و چهرهٔ شما را برای مدت‌ها جوان نگه می‌دارد.
از بین میوه‌ها هندوانه دارای مقادیر قابل توجهی کربوهیدرات، کلسیم، فسفر، آهن، ویتامین C,B۱,B۲,A است و به قلیائی کردن خون جلوی بسیاری از عفونت‌ها را می‌گیرد؛ نسوج بدن را جوان، فعال و پرتحرک می‌کند و این وضع در پوست و عضلات چهره نیز به خوبی نمایان می‌شود، آب موجود در هندوانه، نشاط‌آور و جوان‌کننده است پس فراموش نکنید در فصل هندوانه هر روز یکی دو قاچ از این میوهٔ حیات‌بخش میل کنید.
لازم است بدانید که لوزالمعده برای هضم انواع مختلف چربی موجود در غذاها از خود آنزیمی به نام لیپاز lipase ترشح می‌کند که چربی‌های مختلف (چه حیوانی چه گیاهی، چه مایع، چه جامد) را هضم کرده و تبدیل به چربی موجود در بدن می‌کند یعنی لیپاز چربی‌های دریافتی را تبدیل به چربی‌های بدن انسان می‌کند و همین چربی است که در قسمت‌های مختلف بدن از جمله زیر پوست چهره انباشته شده و مانع چین و چروک زودرس آن می‌شود.
از لوزالمعده مادهٔ دیگری به نام آمیلاز amilase نیز ترشح می‌شود که برا یهضم مواد قندی و نشاسته‌ای مفید است و غذاهائی مثل نان، برنج، سیب‌زمینی، ذرت، ماکارونی و ... را تبدیل به قند می‌کند و این قند بعداً می‌سوزد و به سلول‌های بدن ما از جمله سلول‌های پوست صورت انرژی فراوانی می‌رساند و بالأخره از لوزالمعده آنزیمی به نام تریپسین tripsine ترشح می‌شود که کارش هضم مواد پروتئینی است و پروتئین موجود در ماهی، مرغ، گوشت گاو گوسفند، تخم‌مرغ، میگو، مرغابی، غاز و بوقلمون و .. را هضم کرده و به پروتئین موجود در بدن ما تبدیل می‌کند و آن در کلیه نسوج از جمله نسوج چهره ذخیره می‌شود یا به‌صورت چربی زیرپوست درمی‌آید که باز ذخیره می‌گردد و مانع چین و چروک می‌شود.

دکتر طهمورث فروزین
منبع : ماهنامه طمطراق


همچنین مشاهده کنید