پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۴ خرداد ـ ۲۵ می ـ ژنرال انتونی زینی: ۱۰ اشتباه دولت جورج بوش در قبال عراق


ژنرال انتونی زینی ، افسر باز نشسته تفنگدار ، كه از ۱۹۷۷ تا سال ۲۰۰۰ فرمانده نیروهای نظامی آمریكا در منطقه خاورمیانه بود و عراق را زیر چشم داشت و سپس به مدت دو سال به عنوان میانجی آمریكا برای مسئله فلسطین فعالیت می كرد در نوشته ای خطاب به وزارت دفاع آمریكا كه در شماره های ۲۳ ماه مه سال ۲۰۰۴ روزنامه های این كشور انتشار یافته به ده اشتباه دولت جورج بوش در قبال مسئله عراق اشاره كرده است. وی یكشنبه شب( ۲۳ مه ) در مصاحبه با شبكه «سی بی اس» آمریكا هم این اشتباهات را تشریح كرد و گفت چون كاخ سفید به هشدارهای او توجه نكرد ناچار شد كه به این وسیله آنها را به اطلاع مردم امریكا برساند:
۱) سیاست محاصره و تحت فشار قرار دادن عراق از جمله اعمال مناطق پرواز ممنوع داشت به نتیجه مطلوب می رسید كه بی جهت رها شد و این كشور مورد حمله نظامی قرار گرفت كه نتایج وخیم به بار آورده است.
۲) به بایگانی سپردن استراتژی « آزمایش شده » سابق ( قدیمی ) و در پیش گرفتن یك استراتژی نادرست تازه در منطقه حساس و مهم خاورمیانه.
۳) خلق بهانه های نادرست برای منطقی جلوه دادن حمله نظامی به عراق با هدف جلب حمایت آمریكاییان از این اقدام پرهزینه و تلفات از جمله اعلام این كه عراق دارای اسلحه كشتار جمعی بوده و همدست القاعده است كه امنیت آمریكا را به مخاطره افكنده است.
۴) با وجود شكست در جلب همكاری بین المللی و كسب مجوز شورای امنیت، با بی اعتنایی به افكار عمومی حمله نظامی را شروع كردن.
۵) بدون داشتن برآورد درست از وضعیت و نتایج، و تامین عوامل لازم برای مقابله با آنها دست به تعرض نظامی زدن.
۶) استناد كردن بی دلیل و اعتماد كردن بی معنا به « خود ـ تبعیدی های » عراقی و حرفها و ادعاهای آنها، كه نادرستی شان اینك مسلم شده است.
۷) بدون داشتن برنامه از پیش تهیه شده و جزئیات كار، عملیات اشغال نظامی عراق را آغاز كردن.
۸) عملیات نظامی را با نیروی ناكافی آغاز كردن و ادامه دادن. برای عملیات نظامی عراق دست كم ۳۰۰ هزار نظامی لازم بود، نه ۱۳۰ هزار. تكنولوژی پیشرفته نظامی در زد و خوردهای خیابانی و با افراد غیر منظم و انفجارهای انتحاری موثر واقع نمی شود.
۹) انتصاب یك شورای حكومتی ناقص و ناجور و ایجاد یك مدیریت غیر متخصص و نا آگاه از امور عراق و نا آشنا به فرهنگ و روانشناسی مردم آن و تاریخش برای اداره آن سرزمین پس از اشغال آن.
۱۰) پس از اشغال نظامی، اتخاذ تصمیمات نادرست و به اجرا گذاردن آنها از جمله بدرفتاری توجیه ناپذیر با زندانیان و ... كه بذر انتقام در نهاد عراقی ها كشت كرده و باعث انزجار جهانیان شده است. ژنرال زینی در این زمینه كتابی هم تحت عنوان « بتل ردی » تالیف و منتشر ساخته است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید