چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۴ خرداد ـ ۲۵ می ـ چرچیل از کوتاه آمدن دولت حزب کارگر انگلستان در برابر دکتر مصدق انتقاد کرد و خواهان حمله نظامی به آبادان شد


در این روز در سال ۱۳۳۰ ( ۱۹۵۱ ) در آستانه اجرای قانون ملی شدن نفت و خلع ید از شركت نفت انگلستان كه دولت این كشور سهامدار عمده آن بود، این دولت برضد ایران به دیوان داوری لاهه شكایت كرد و دفتر این دیوان دولت وقت ایران را از مفاد این شكایت آگاه ساخت و اطلاع داد كه دولت انگلستان به استناد ماده ۲۲ قرارداد ۱۹۳۳ ایران و انگلستان رسیدگی به اختلافات موجود فی مابین دو كشور را به این دیوان احاله كرده تا داوری كند. طبق ماده ۲۲ ، دو دولت موافقت كرده بودند كه اگر اختلافی روی دهد ، برای حل آن به « داور » مراجعه كنند و نظر داور را بپذیرند.
در همین روز وینستون چرچیل كه هنوز نخست وزیر نشده بود از دولت حزب كارگر انگلستان انتقاد كرد و این دولت را متهم ساخت كه در برابر دكتر مصدق كوتاه آمده است و علنا از حمله نظامی برای تصرف آبادان جانبداری كرد. در واكنش به اظهارات چرچیل كه بعدا نخست وزیر انگلستان شد تا با دولت دكتر مصدق مقابله كند، مسكو و واشنگتن واكنش نشان دادند. دولت آمریكا با هرگونه عملیات نظامی انگلستان بر ضد ایران مخالفت كرد و آن را به مصلحت غرب ندانست و دولت مسكو با اشاره به قرارداد سال ۱۹۲۱ ایران و روسیه تهدید كرد كه اگر پای سرباز انگلیسی به ایران برسد برای دفاع از ایران نیرو به این كشور خواهد فرستاد. در این میان روزنامه های تهران كه ماده ۲۲ قرارداد ۱۹۳۳ را برای اطلاع مخاطبان خود چاپ كرده بودند دولت وقت ایران كه این قرار داد را امضاء كرده بود دست نشانده انگلستان و خائن به ملت ایران خوانده بودند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید