جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۳ خرداد ـ برخی دیگر از رویدادهای ۲۴ می


● ۱۲۱۸: گروه پنجم صلیبیون از «اكره (عكا)» عازم مصر شدند تا مانع كمك مصریان به ایوبیان سوریه شوند و به این ترتیب فلسطین را بار دیگر تصرف كنند كه در مصر شكست خوردند و باقیمانده آنان به اروپا باز گشتند. این گروه را پاپ «اینوسنت سوم» به خاورمیانه فرستاده بود.
● ۱۴۹۸: (۲۳ مه) «جیرولامو ساوونارولا» كشیش معروف ایتالیایی به دستور پاپ الكساندر ششم اعدام شد. این كشیش علنا با دستگاه سلطنتی پاپ به مخالفت برخاسته و تشریفات دستگاه پاپ را مغایر آیین مسیحیت كه سادگی را ندا می دهد خوانده بود.
● ۱۵۴۳: نیكلاس كوپرنیكوس ( كوپرنیك ) فضا شناس شهیر لهستانی دیده از جهان فرو بست.
● ۱۶۸۹: پارلمان انگلستان آزادی مذهب برای پیروان پروتستانیسم را تضمین كرد.با وجود این، جمع كثیری از آنان به آمریكا مهاجرت كردند.
● ۱۷۹۴: ویلیام هه ول فیلسوف انگلیسی و مولف كتاب تاریخ مقایسه ای( استنتاجی )زاده شد.
● ۱۸۴۴: نخستین تلگرام توسط «ساموئل مورس» مخابره شد. وی با دستگاه تلگرافی كه ساخته بود نخستین پیام را از شهر بالتیمور به شهر واشنگتن فرستاد.
● ۱۸۶۶: شهر« بركلی » در كالیفرنیا به اسم اسقف جورج بركلی نامگذاری شد. بركلی كه یك شعبه بزرگ و معروف دانشگاه كالیفرنیا در آن فعالیت دارد به لیبرال ترین شهر آمریكا معروفیت دارد..
● ۱۸۸۳: عبدالقادر قهرمان ملی الجزایر كه در برابر استعمار وطنش توسط فرانسویان، مردانه ایستادگی كرده بود درگذشت.
● ۱۹۰۵: میخائیل شولوخوف نویسنده روس و مولف « دن آرام » و برنده جایزه ادبی نوبل سال۱۹۶۵ چشم به جهان گشود.
● ۱۹۱۱: كتابخانه عمومی نیویورك كه از كتابخانه های بزرگ جهان است گشایش یافت.
● ۱۹۱۵: (دوران جنگ جهانی اول) ایتالیا كه اتحاد خود را با آلمان و اتریش فسخ كرده بود به اتریش اعلان جنگ داد.
● ۱۹۴۰: «ایگور سیكورسكی» روس تبار در آمریكا یك هلی كوپتر كامل ساخت كه از آن پس تولید انبوه آن آغاز شد. واژه «هلی كوپتر»، همان زمان از تركیب دو واژه یونانی هلیكس (مارپیچ ـ حلزونی) و پترون (بال) ساخته شد.
● ۱۹۵۰: ژنرال آركادی ویول كه ایران را در جریان جنگ جهانی دوم با اعزام نیرو از هند متصرف شده بود درگذشت.
● ۱۹۵۸: از ادغام دو خبرگزاری یونایتدپرس و اینترنشنال نیوز سرویس، خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال به وجود آمد كه سه دهه بعد ورشكست شد و یك عرب آن را در حراج دادگاه در نیویورك خریداری و از تعطیل شدنش جلوگیری كرد.
● ۱۹۶۵: دیوان عالی آمریكا رای داد كه اخلال در كار رساندن اوراق تبلیغاتی كمونیستی و كمونیستها عملی مغایر قانون اساسی آن كشور است.
● ۱۹۶۸: دانشجویان فرانسوی بورس پاریس را به عنوان نماد كاپیتالیسم آتش زدند تا مانع از آن شوند كه پول حرف اول را بزند و سرنوشت انسانها را تعیین كند.
● ۱۹۹۳: اریتره از اتیوپی جدا شد و استقلال یافت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید