جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

استرس


استرس
استرس عبارت است از: ‌” هرنوع فشار و نیرو!‌“ این فشار می‌تواند جسمی باشد، مانند: ‌”استرس حاصل از انجام دادن تکالیف یا استرس ناشی از یک بیماری توان فرسا‌“.
برخی از تیپ‌های شخصیتی خاص زمینهٔ بیشتری برای استرس دارند. این تیپ‌های شخصیتی عبارتند از:
▪ تیپ مضطرب
▪ تیپ ایده‌آل گرا
▪ تیپ ماجراجو و هیجان طلب
▪ تیپ زیاده گو
در زیر به شرح هریک از این تیپ‌ها می‌پردازیم و مشکل‌های استرس هر تیپ را مورد بررسی خواهیم داد:
● تیپ مضطرب
این تیپ به اندازهٔ کافی اعتماد به نفس ندارد. از توانائی‌ها و استعدادهای خود نامطمئن است.
افراد مضطرب احساس‌های ناخوشایند خود را ابراز نمی‌کنند و بیشتر نمی‌توانند به تقاضای غیرمعمول دیگران ‌”نه‌“ بگویند. این بی ارادگی و ترس از روی پای خود ایستادن، ناشی از یک حس انجام وظیفه و یا برخاسته از این باور غلط است که برآورده نساختن خواسته‌های دیگران، مساوی است با از دست دادن محبوبیت!
● مشکل‌های استرس تیپ مضطرب
این افراد مضطرب به انجام کارهای سبک و آسان تمایل دارند. اگر این افراد به سراغ کارهای سنگین تر و پرمسئولیت تر بروند، خیلی زود و با افزایش حجم کار، اعصابشان به هم می‌ریزد، ناراحتی خود را سر دیگران خالی می‌کنند.
● تیپ ایده‌آل‌گرا
ایده‌آل‌گراها دوست دارند همه چیز سرجایش باشد و همه کار در زمان خویش انجام شود. برای آن‌ها نظم و روال کاری از اهمیت زیادی برخوردار است.
● مشکل‌های استرس تیپ ماجراجو یا هیجان طلب
این افراد، استرس ناشی از خطرها و کارهای هیجانی خود را به منزله یک استرس مفید می‌دانند و خیلی راحت با آن کنار می‌آیند. آن‌ها به‌جای نگرانی، مدام در حال محاسبهٔ احتمال‌ها هستند.
● تیپ زیاده خواه
این افراد، تمایل زیادی به انجام کارها دارند و همیشه از انرژی زیادی برخوردار هستند. آن‌ها برای رسیدگی به زندگی روزمره و اجتماعی به طور معمول، فرصت کافی ندارند. این گونه از افراد به طور معمول، بسیار خرده گیر و عیب جو هستند.
● مشکل‌های استرس تیپ زیاده خواه
این افراد در تلاش برای به دست گرفتن کنترل همه کس و همه چیز اطراف خود از لحاظ جسمی و روانی فشار زیادی به‌خود وارد می‌کنند. این افراد برای ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی از زخم معده و تصلب شرائین، بسیار مستعد هستند.

دکتر محمدرضا دژکام
روانشناس ـ مشاور ازدواج و خانواده
عضو انجمن روانشناسی ایران
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید