پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

به ارزش‌های خود ایمان بیاورید


به ارزش‌های خود ایمان بیاورید
آن‌چه که دوست دارید و آن‌چه که نمی‌پسندید، به طور کامل، شخصیت شما را تشکیل می‌دهد. شما مانند هر انسان دیگری به چیزهائی ایمان دارید و به چیزهائی اعتقاد ندارید. برخی از خصوصیت‌های شما ارزش محسوب می‌شوند و برخی دیگر ضد ارزش. سعی کنید آنچه را که برایتان ارزشمند است و هدف محسوب می‌شود، از ذهن ناخودآگاه بیرون آورده و به ضمیر خودآگاه وارد کنید.
بدون ترس و خجالت و با اعتماد به نفس کامل به آن‌ها بیندیشید و در ذهن خود تجزیه و تحلیل نمائید. به میزان اهمیت آن فکر کنید و راه‌های رسیدن به آن را بررسی نمائید و از همه مهمتر، ‌”آن‌ها را قبول داشته باشید‌“. بگذارید ارزش‌های‌تان، اهداف‌تان را مشخص کنند و اهدافتان، مسیر زندگی‌تان را بسازند.
هنگامی‌که خود را باور دارید، یا درون و بیرون خود هماهنگ هستید. رفتارتان آرام، منش‌تان استوار و شخصیت‌تان، ثابت خواهد بود. اطمینان داشته باشید که همه، انسان‌های آزاد، خودباور و برخوردار از اعتماد به نفس را دوست دارند. انسانی، شایسته اعتماد است که در عین هماهنگی با دیگران، منش و هویت خود را به‌خوبی بشناسد و مطابق آن عمل نماید.
هنگامی‌که به خواسته‌ها و هدف‌های خود ایمان بیاورید، می‌توانید در جهت دستیابی به آن‌ها حرکت کنید. اما زمانی که آن‌ها را باور نداشته و به آن‌ها ایمان نداشته باشید، وقتی برای آن نمی‌گذارید، بلکه آن‌ها را به ضمیر ناخودآگاه می‌فرستید تا در عمیق‌ترین نقطه آن سرکوب شوند و طولی نمی‌کشد تا آن‌ها را به طور کامل فراموش می‌کنید.
اگر ارزش‌های خود را باور کنید، می‌توانید هدف‌های خود را نیز عملی سازید. اولین راه برای رسیدن به یک هدف، مکتوب کردن آن هدف است.
یک باور باستانی حکایت می‌کند: ‌”آنچه که نوشته شود، به انجام می‌رسد و آنچه بر زبان رانده شود، فراموش می‌گردد‌“.
هنگامی‌که کلمه‌ها بر سطحی نوشته می‌شوند، زنده می‌مانند. حقیقت در این نکته است: هنگامی‌که شما آن چه را که می‌خواهید، در قالب یک جمله می‌نویسید، به تمام زوایای آن پی می‌برید و ضمیر ناخودآگاه‌تان به طور کامل آن را جذب می‌کند و به‌صورت خود به‌خودی به‌سوی هدف خود راهنمائی می‌شوید. در جائی خواندم: ‌”مرد جوانی در سن پانزده سالگی، ۱۲۷ هدف خود را بر روی کاغذ زرد رنگی نوشت. برخی از این هدف‌ها تنها نشانی از ساده‌ترین اشتیاق‌های نوجوانی را داشت. به طور مثال، این که بتواند از ارتفاع ۵/۱ متری یا به طول ۵/۲ متر بپرد، ۲۰۰ متر کلاغ پر برود، وزنه ۷۰ کیلوئی را بالا ببرد، زوایای رود نیل را کشف کند، روی شترمرغ سوار شود و... او اکنون ۵۲ ساله است و ۱۰۵ آرزوی خود را عملی کرده است. خودش همواره به خاطر اهداف از دست رفته، افسوس می‌خورد. به‌عنوان مثال، قله ‌”اورست‌“ را فتح نکرده است، یک میمون را تربیت نکرده است و پزشک نشده است.
می‌گویند او هنوز همان کاغذ زرد رنگ را همراه دارد و مرتب نوشته‌های روی آن را می‌خواند و بررسی می‌کند. شاید برای به تحقق رسیدن ۲۲ آرزوی دیگر هنوز دیر نشده باشد.
اهداف خود را بنویسید و مرتب آن‌ها را بخوانید. این‌کار به شما اعتماد به نفس می‌دهد و باعث می‌شود خود را با آرزوهای‌تان غریبه ندانید. وقت را تلف نکنید، همین الآن کاغذ و قلم را بردارید و شروع کنید.

دکتر محمد سیدا
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید