شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

وقتی کودک کاری می‌کند که نمی‌پسندیم!


وقتی کودک کاری می‌کند که نمی‌پسندیم!
بیشتر والدین دوست دارند وقتی انجام كاری را از فرزندشان می‌خواهند و یا او را از انجام كاری منع می‌كنند فرزندشان بلافاصله به حرف آن‌ها گوش دهد وخواسته آن‌ها را برآورده كند؛ ولی بعضی وقت‌ها عكس‌العمل فرزندان برخلاف انتظار والدین است. در این هنگام ممكن است والدین عصبانی شوند و واكنش نامناسبی نشان دهند.
برای جلوگیری از این مسئله، وقتی كودك كاری می‌كند كه نمی‌پسندیم، باید این نكته‌ها را در نظر داشته‌ باشیم :
▪ سعی كنیم به علت‌های رفتارش پی ببریم و راه رفع علت‌ها را پیدا كنیم.
▪ با زبان ساده و قابل فهم و متناسب با سن او، علت نادرستی كارش را بگوییم.
▪ مطمئن شویم او منظور ما را درك كرده‌است، پس اول بایدخودمان بدانیم كه از او چه می‌خواهیم.
▪ تا جایی كه امكان دارد به اعصاب خود مسلط باشیم و تذكرهای خود را با آرامش مطرح كنیم.
▪ بدانیم كه بچه‌ها برای درك درستی و نادرستی عمل خود به زمان نیاز دارند. پس در صورت تكرار عمل نادرست او ناامید نشویم و همان حرف‌ها را با آرامش و با بیانی دیگر تكرار كنیم.
▪ بدانیم گاهی كودكان برای جلب توجه دست به كاری نادرست می‌زنند.
▪ نیاز به توجه و محبت یكی از نیازهای مهم كودكان است، پس وقتی كارهای مثبت می‌كنند به آن‌ها به اندازه كافی توجه كنیم تا مجبور نشوند با كارهای نادرست این نیاز را رفع كنند.
▪ با توجه به روحیه‌ی كودك، گاهی در جمع‌ها از كارهای خوب او تعریف كنیم.
▪ هر روز مدتی را، حتی اگر كوتاه باشد، به فرزند اختصاص دهیم و با او باشیم.
▪ هیچ وقت به خاطر فروكش كردن عصبانیت خودمان كودك را توبیخ نكنیم.
▪ عكس‌العمل‌ ما نسبت به كارهای نادرست كودك باید بلافاصله بعد از انجام آن كار صورت گیرد. چون اگر بین رفتار كودك و عكس‌العمل ما فاصله بیفتد كودك نمی‌تواند بین این دو رابطه برقرار كند و در نتیجه متوجه منظور ما نمی‌شود.اگر هم او را تهدید كنیم و بگوییم كه بعداً عكس‌العمل خواهیم كرد، این كار سبب نگرانی و دلشوره‌ی او می‌شود.پس بهتر است وقتی كار نادرستی از كودك سر می‌زند، در همان موقع بطوری كه توجه دیگران جلب نشود، موضوع را به او گوشزد كنیم.
▪ در تذكر و بیان نظر خود راجع به رفتار نادرست كودك باید سعی كنیم خیلی كوتاه صحبت كنیم و نگذاریم این گفتگو تبدیل به بحث و كشمكش شود.
▪ هدف ما از عكس‌العمل نشان دادن در برابر كارهای نادرست فرزند اصلاح رفتار اوست نه اذیت و آزار، عذاب وجدان، خجالت و تحقیر او.
▪ اگر در هنگام تذكر یا نشان دادن ناراحتی خود یادمان باشد كه هدفمان اصلاح رفتار كودك است، آن وقت سعی می‌كنیم به مناسب‌ترین شیوه رفتار كنیم تا بیشترین اثر را در كودك داشته باشد.
منبع : موسسه مادران امروز


همچنین مشاهده کنید