جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

روش جدید برای تشخیص سرطان پروستات


روش جدید برای تشخیص سرطان پروستات
دانشمندان آزمون تشخیصی جدیدی برای تشخیص سرطان پروستات ابداع كردند. در این آزمون میزان نوعی پروتئین در خون به نام ۲EPCA- اندازه‌گیری می‌شود. دقت تشخیصی این آزمون ۹۴ درصد است و در صورتی كه استاندارد و برای استفاده آماده شود، به مراتب بهتر از آزمون PSA خواهد بود.
سالانه حدود یك میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برای تشخیص سرطان پروستات نمونه‌برداری می‌كنند كه تنها ۲۳۰ هزار نفر از آنان به سرطان مبتلا شده‌اند. كلمه EPCA مخفف آنتی‌ژن سرطان پروستات در مراحل اولیه است و با اندازه‌گیری آن نه تنها سرطان پروستات تشخیص داده می‌شود بلكه مشخص می‌شود كه آیا سرطان به نواحی دیگر بدن منتشر شده است یا خیر. این آزمون به پزشكان كمك می‌كند تا درباره نیاز به نمونه‌برداری بررسی و بر اساس تهاجم تومور به خارج از پروستات و بافت اطراف آن پروتكل‌ درمانی خود را ساماندهی كنند. این آزمون در سطح وسیعی مورد آزمایش قرار گرفته است و اداره دارو و غذای آمریكا نیز آن را تایید كرده و تا اوایل سال ۲۰۰۸ میلادی به بازار آزمایشگاهی پزشكی عرضه خواهد شد. به گفته جامعه سرطان آمریكا، سرطان پروستات دومین علت مرگ ناشی از سرطان در مردان است و از این نظر پس از سرطان ریه قرار دارد. سالانه حدود ۲۷ هزار نفر در آمریكا به علت ابتلا به سرطان پروستات جان خود را از دست می‌دهند. درحال حاضر آزمون PSA و معاینه پروستات، روش‌های ابتدایی تشخیص این سرطان‌اند اما هم‌اكنون سوال‌های زیادی درباره میزان دقت آزمون آنتی‌ژن اختصاصی پروستات یا PSA مطرح است چون موارد مثبت كاذب آن زیاد است و ۱۵ درصد موارد سرطان پروستات را هم نمی‌توان با این روش تشخیص داد. از معایب دیگر آزمون PSA این است كه نمی‌تواند نوع مهاجم سرطان پروستات را از نوع خوش‌خیم‌تر و با رشد آهسته تشخیص دهد.
آزمون جدید، حدود شش درصد خطای تشخیصی دارد. یعنی شش درصد بیماران مبتلا به سرطان پروستات را نمی‌توان با آن تشخیص داد. با آزمون جدید كه پروتئین ۲EPCA- را اندازه‌گیری می‌كند می‌توان بیماری را دقیق‌تر تشخیص داد و از نمونه‌برداری‌ها و درمان بی‌مورد افرادی كه به سرطان پروستات مبتلا نیستند ولی آزمون PSA آنان مثبت است، جلوگیری كرد. البته آزمون ژنتیك از راه ادرار و آزمون خونی دیگری برای تشخیص این نوع سرطان در راه است.

دكتر هومن خلیقی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید