شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پای دیابتی‌ها در خطر است


پای دیابتی‌ها در خطر است
شما بیماران دیابتی باید دقت خاص و ویژه‌ای به وضعیت سلامت‌تان داشته باشید. در ابتدا تاكید می‌كنم كه كنترل قند خون بسیار با اهمیت است و ثابت شده افرادی كه به این مساله اهمیت نمی‌دهند بیشتر دچار زخم و عفونت می‌شوند و علاوه بر آن، عفونت در آنها مهاجم‌تر و مقاوم به درمان است. ۱۵ درصد دیابتی‌ها در دوران زندگی خود به زخم پاها دچار می‌شوند و با رعایت نكردن نكات ساده، گاهی این زخم‌ها باعث از دست دادن پایشان می‌شود. اغلب زخم‌های موجود در پای دیابتی‌ها به صورت سوراخ شدگی است كه كف سوراخ باید به وسیله پزشك بررسی شود. ما با یك سوند زخم را معاینه می‌كنیم. اگر سوند به استخوان برسد به این معنی است كه عفونت موجود در آن زخم، به استخوان رسیده است و متاسفانه هیچ راهی به جز قطع استخوان عفونی وجود ندارد. اگر شما بلافاصله پس از بروز زخم یا حتی پینه پا به پزشك مراجعه كنید، از پیشرفت زخم، سیاه شدن، تورم، عفونت و در نهایت عفونی شدن استخوان جلوگیری می‌شود. پزشكانی كه در مورد درمان صحیح پاهای دیابتی صاحب نظرند، جراحان و ارتوپدها هستند. اگر خونرسانی بافت زخم شده بررسی نشود و مرگ بافت رخ بدهد، تنها مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها موثر نیست.
▪ اما توصیه‌ها:
۱) پوشیدن كفش‌های مناسب كه كفی‌های مخصوص دارند به شما كمك می‌كند پاهایتان زخم نشود، بنابراین توصیه می‌كنم در این فصل از صندل، به خصوص صندل‌هایی كه دارای بندهایی روی پا هستند و در حین راه رفتن پاشنه یا روی پا را ساییده و مستعد زخم می‌كنند، بپرهیزید. اگر كفش شما طوری باشد كه پنجه در تماس با زمین و به صورت یك شیب قرار بگیرد در هنگام راه رفتن، پا به جلو و عقب حركت می‌كند و احتمال بروز زخم را زیاد می‌كند.
۲) اگر به استخر می‌روید سعی كنید زمان زیادی در آب نمانید چون پوست‌تان چروكیده و سفیدرنگ شده و راحت‌تر كنده خواهد شد. حداكثر نیم ساعت در آب راه بروید یا شنا كنید و بلافاصله پس از خارج شدن، پاهایتان را خشك كنید و لای انگشتان‌تان پنبه بگذارید. حواس‌تان باشد حوله را روی پا نكشید بلكه آن را بگذارید و بردارید تا خوب خشك شود. حتی می‌توانید از جوراب‌های جذب رطوبت كه جنس كتان دارند استفاده كنید تا اگر هم رطوبتی در پاهایتان است گرفته شود.
۳) اگر پاهایتان زخم نیست، برای جلوگیری از ورم پا، از جوراب واریس استفاده كنید. ورم، پاهای شما را مستعد زخم شدن می‌كند چون پوست نازك‌تر شده و لای انگشتان‌تان متورم و پوسته پوسته شده و یا حالت قارچ تولید می‌شود كه آغازی است برای ایجاد زخم.
۴) اگر پاهای شما حس خوبی ندارد، از كفش‌های طبی یا دمپایی در خانه استفاده كنید و پاهای‌تان را به طور دایم معاینه كنید، مبادا اجسام فشارنده پایتان را زخم كند، پینه‌هایتان را دستكاری نكنید.
۵) من از همه شما می‌خواهم از خوددرمانی زخم‌هایتان، هر چند كوچك بپرهیزید چون گاهی عفونت موجود در زخم، با اقدامات ناآگاهانه شما پیشرفت می‌كند.

دکتر حمید عمادی، متخصص عفونی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید